Hoe kan het, dat organismen resistent worden tegen bestrijdingsmiddelen?

Veel gewasbestrijdingsmiddelen zijn slechts een bepaalde periode bruikbaar, omdat de bedreigende organismen hier tegen resistent worden.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Als een bestrijdings­middel wordt toegepast, leggen de exemplaren van een belager, die gevoelig zijn voor het mid­del, het loodje. Ongevoelige exemplaren blijven in leven en planten zich voort. Als deze selectie maar lang genoeg duurt en op dezelfde manier voortgaat, krijgen de ongevoelige exemplaren de overhand: de ziekte of plaag wordt dan resistent of immuun. Hoe hoger het percentage doding, hoe groter de kans dat alleen de ongevoelige individuen over­blijven en hoe ongelijker de verhoudingen tussen beide typen komen te liggen. We hebben dit voor een groot deel zelf in de hand door de keuze van het middel (hoe specifiek werkt het, hoe lang werkt het, enz.) en de manier waarop we het toepassen (hoe vaak en hoe effectief.) Daarnaast zorgen verschillen in erfelijke eigenschap­pen, in het aantal nakomelingen of in het aantal generaties per jaar ervoor dat de ene ziekte of plaag sneller resistent wordt dan de andere.
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Alles wat leeft muteert voortdurend.
Het blijft telkens iets veranderen.
Zo kan het dan bestrijdingsmiddelen, die eerst goed werkte, na verloop van tijd minder goed gingen werken, omdat het organisme is veranderd.
Goed voorbeeld is de griepvirus, die telkens iets veranderd, waardoor we telkens weer ziek kunnen worden van de virus