Als ik onkruid / gras afmaai totdat er geen tot weinig bladgroen meer aan zit, groeit het dan nog wel weer terug?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Dat hangt er een beetje vanaf wat voor onkruid er staat, of het een oude of jonge graszode is, en wat voor weer je krijgt.
Je hebt éénmalige onkruiden, als je die 1 keer maait blijven ze weg, maar die een pen wortel hebben komen terug en moet je uitputten(elke keer maaien als ze opkomen).
Gras met een jonge graszode moet je niet te kort maaien, maar een oude graszode kun je rustig heel kaal maaien omdat die voldoende wortels heeft.

Toegevoegd na 12 uur:
Als je het onkruid uit je gras/gazon wil kun je het beste eerst maaien, even wachten tot het gewas weer boven de grond is en dan spuiten met MCPA en MCPP dan spuit je alleen tegen onkruid en het gras blijft staan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Een andere manier om het gazon onkruidvrij te houden is door het regelmatig te maaien en ervoor te zorgen dat er ook in de buurt van het gazon geen onkruidsoorten in bloei komen zodat deze geen zaden kunnen vormen. Als je het gazon maait, sta er dan ook even bij stil dat je het niet te kort mag maaien. Te kort maaien is enkel goed voor het beter laten gedijen van mossen en klavers. Een afmaaistand van 3 cm is meestal ideaal.
https://www.tuinadvies.be/artikels/onkruid_gazon_bestrijden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
Dat is onzin, ik ben zelf boer.
Mos krijg je doordat de grond te zuur is, en klaver groeit alleen als er te weinig stikstof in de grond zit (18%).
En voor oud gazon/gras is het zelfs beter om voor de winter het goed kort te maaien in tegenstelling van jong gras.