Om dezelfde reden dat er rivieren door Nederland stromen, namelijk om water af te voeren.
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Kan ook om aan te voeren zijn.
Reddie
6 jaar geleden
@ronron1212, dan heb je het over irrigatie.
Dat is voor Nederland niet bepaald nodig.
ronron1212
6 jaar geleden
als het water in de sloten te laag is kan dat noodzakelijk zijn.
Reddie
6 jaar geleden
@ronron1212, en waar haal je dat water dan vandaan?
ronron1212
6 jaar geleden
Peilbeheer. Landbouw vraagt een op de functie afgestemd waterpeil. Voor de meeste gewassen is een relatief laag peil gewenst. Voor grasland op kleigronden is bijvoorbeeld de hoogst toelaatbare grondwaterstand in het voorjaar 40-50 cm onder maaiveld, voor bouwland 60-75 cm onder maaiveld. Voor elke combinatie van gewas en grondsoort zijn er zo normen bepaald. Een voldoende laag peil is ook van belang omdat het land daardoor beter toegankelijk is met trekkers en landbouwmachines. Dat lage waterpeil is vaak schadelijk voor de natuur en soms ook voor andere functies. Het vaststellen van het peil is een taak van het waterschap, dat daarbij de verschillende belangen moet afwegen. Vroeger werd het peil in de regel aangepast aan het (landbouwkundig) gebruik van de grond: "peil volgt functie". Dit principe staat in veel gebieden ter discussie, waarbij de wens is het principe om te draaien: "functie volgt peil". Daarbij bepaalt het bestaande waterpeil welk gebruik of welk gewas in het gebied mogelijk is.
Deze discussie is in het bijzonder in het veenweidegebied actueel, omdat verlagen van het peil leidt tot oxidatie van het veen en daardoor tot daling van het maaiveld. In sommige gebieden, zoal de Krimpenerwaard, zijn Veenweidepacten gesloten die -onder andere- afspraken bevatten over het waterpeil.
Reddie
6 jaar geleden
@ronron1212, en gaan ze dan de sloten vullen met leidingwater?
ronron1212
6 jaar geleden
@Reddie verdiep je er eens in voor je steeds vragen stelt.
Reddie
6 jaar geleden
@ronron1212, eerst was er mljarden jaren Natuur.
Daarna luttele jaren Cultuur.
En natuurlijk maakt de cultuur altijd gebruik van de natuur.
De vraag gaat over sloten, niet over agrarisch beheer.
ronron1212
6 jaar geleden
@Reddie wat is een sloot waar liggen de meeste in het agrarische gebied.
Volgens deze website https://nl.wikipedia.org/wiki/Sloot_(watergang) zijn ze zowel bedoeld om water af te voeren, om het grondwater op het juiste peil te houden als om land in percelen te verdelen.

"Een sloot is een gegraven watergang die dient om overtollig water af te voeren om wateroverlast te voorkomen, en is breder dan een greppel en smaller dan een gracht. Een sloot is een onderdeel van de waterhuishoudkundige infrastructuur. Het via sloten afgevoerde water wordt elders weggepompt. Het is belangrijk dat de doorstroming van het water onbelemmerd is. Hiervoor worden sloten bij de schouw gecontroleerd.

Sloten vindt men op hooggelegen (landbouw)gronden zowel als in polders, of langs paden en wegen. Sloten kunnen relatief smal zijn, of vele meters breed. Een ondiepe waterafvoer wordt vaak een greppel genoemd. Het waterniveau in sloten in polders wordt vaak zo laag gehouden dat niet alleen regenwater, maar ook een deel van het grondwater van aanliggende weidegronden erheen stroomt. Hoe lager het waterpeil in de sloten in zo’n poldergebied (= het polderpeil), hoe meer grondwater er wordt weggetrokken uit het naastliggende weidegebied. In veenweidegebieden biedt een laag polderpeil het voordeel dat de grond minder zompig en makkelijker betreedbaar en berijdbaar is, dus toegankelijker voor vee en voor landbouwwerktuigen, maar het veen dat boven de grondwaterspiegel uitkomt gaat door inwerking van de lucht langzaam verteren. Het landoppervlak daalt daardoor. En na verloop van jaren moeten de sloten worden verdiept en het polderpeil verlaagd worden om hetzelfde effect te krijgen.

In een sloot die niet vaak leeggeruimd (geslat, gekroosd) wordt van plantengroei, kunnen interessante plantengemeenschappen ontstaan (...).

Sloten hebben een secundaire functie: het verdelen van land in percelen. Ook dienen veel sloten als drinkwaterreservoir voor het vee dat op de omringende weilanden staat (veedrenking). Het water wordt dan vaak opgepompt via een slang die in de sloot ligt, door een mechanische pomp die wordt aangestuurd door de snuit van een dorstig dier."
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
"om land in percelen te verdelen" is geen argument. Dat kun je ook doen met houtwallen, hekken, etc.
En als je een sloot moet graven voor de afwatering, doe je dat natuurlijk niet midden in je perceel, maar aan de rand.
Antoni
6 jaar geleden
Ja, klopt helemaal. Het wordt dan ook slechts genoemd als secundaire, dus als ondergeschikte, minder belangrijke functie, een functie die de sloot misschien zelfs alleen als vanzelf krijgt door de plek waar deze wordt gecreëerd.