Hoe komt een A-merk melk aan zijn betere microbiologische kwaliteit?

Je hebt verschillende prijzen en merken melk in de supermarkt. Veel van de prijsverschillen ontstaan door markeringmanagement. Maar er blijken toch ook kwalitatieve verschillen te zijn tussen de melken. Een daarvan is van microbiologisch kwaliteit. Maar wat houdt dat in en waar komt dat vandaan?

Zijn dat koeien die hygiënischer worden gehouden? Die melk is vaak wel duurder waardoor de fabrikant er meer voor betaald, maar wat voor kosten en arbeid moet die boer en/of koe daar voor verrichten?

Zie : https://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/dranken/vraag/393709/waarin-prijsverschil-tussen-duurste-volle

Antwoorden (3)

Microbiologische kwaliteit weinig te maken met hoe de boeren hun stallen onderhouden. Hun melkmachines moeten sowieso aan stevige richtlijnen voldoen en de schoonmaak is daar wel een onderdeel van.

Maar elk levensmiddel, en ook melk, gaat door een heel productieproces heen. En wie dat proces goed beheerst, kan bepaalde aspecten garanderen. Anders gwzegd, wie het beste kwaliteitssysteem heeft, is vaak het duurste.

Die laatate behoeft uitleg. Microbiologische kwaliteit wil zeggen of er microorganismen (MO) in je product aanwezig zijn. Bijv schimmels, sporen, bacterien en gist (virussen vallen hier niet onder). Door pasteurisatie kan je van een heel aantal MO afkomen. Zeker in combinatie met steriele (of semi steriele) filtratie.

Dit alles kost geld. Voor pasteurisatie moet je "kort" verhitten. De een doet dat wellicht 5 minuten, de ander doet dat 6 minuten. Of een strengere selectie van de boeren (waardoor je toch meer betaald voor de grondstof). En vaker MB testen uitvoeren.

De combinatie van deze items drijft ook de prijs natuulijk op. De grote vraag blijft altijd of het product daadwerkelijk beter is of dat het simpelweg een meetbaar maar niet merkbaar verschil is.
7 jaar geleden
Het eerste antwoordt is bijna goed. Bijna...

Alle melk wordt gepasteuriseerd en daar zit het verschil niet in (ook niet in de kosten). Je kan op hogere temperatuur pasteuriseren (hoog-pasteurisatie) maar hiermee beinvloed je de smaak van van de melk: deze krijgt een lichte kooksmaak. Melk uit bijv. de melktap in kantines (10kg bag-in-box) heeft dit.

Er zijn extra bewerkingen mogelijk om het aantal m.o. te verminderen zonder afbreuk te doen aan de 'verse'smaak. Technieken als bactofugeren of microfiltreren. Bactofugeren is een soort centrifuge waarbij de bacterieen en bacteriesporen uit de melk worden geslingerd. Deze melk is tot een week langer houdbaar. Microfiltratie is een nog modernere technologie waarbij de m.o. uit de melk worden gefilterd. Deze melk is hierdoor nagenoeg steriel en wekenlang houdbaar (3-4 weken; had nog langer kunnen zijn ware het niet dat de gebruikte afvulmachines niet volledig aseptisch zijn).
Deze twee processes kosten geld (investering+energie) dus worden doorgaans alleen voor merk-melk gebruikt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zoals in het eerste antwoord al aangegeven is er niets bijzonders wat er door de koe of bij de boer gebeurt. Het is dezelfde melk van dezelfde koeien. En nog sterken: de goedkope en duurdere melk wordt in dezelfde fabrieken verwerkt! (jawel: de huismerk melk komt ook uit de fabrieken van Campina en Arla/Melkunie!!).
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
Dank voor de aanvulling. Ikzelf kom uit de pharmaceutische wereld en veel zaken komen overeen, maar u geeft een aanzienlijk completer antwoord. Dank daarvoor!
erotisi
7 jaar geleden
Toch is het antwoord van Gaby in de andere vraag wel wat vreemd dan dat er meer geld voor bepaalde melk aan boeren wordt betaald omdat deze beter van microbiologische kwaliteit zouden zijn. Lees ik zijn antwoord nu verkeerd.....?
Ten eerste heeft kwaliteit niets te maken met al dan niet A-merk.
A-merk is een kwalificatie die gaat over prijs en status, niet over kwaliteit.
Ten tweede, alle melk wordt door dezelfde fabriek gemaakt, die er alleen verschillende etiketjes op plakt.
Ten derde, er zijn geen microbiële verschillen in al die melk.
Er is hoogstens een verschil in houdbaarheid, die niets met microben te maken heeft, maar met de mate van homogenisatie. Hoe kleiner de vetdruppeltjes, hoe langer het duurt voor ze gaan klonteren. en de melk er minder als melk uit gaat zien.
De melk is dan nog net zo goed consumeerbaar, maar sommige mensen vinden het niet drinkbaar als het er minder als melk uit ziet.