Zijn koeien zonder diarree minder schadelijk voor het klimaat?

Ik hoorde op een biologische boerderij dat vrijwel alle koeien in de wereld continu diarree hebben. Daar ter plekke niet en inderdaad de poep was veel steviger. Als een soort zalfje ipv de gebruikelijke plens. Ik kan mij voorstellen dat koeien zonder diarree ook beter verteren en dus minder methaan de lucht in brengen.

Toegevoegd na 1 minuut:
plens / blubber

7 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Het is vrij normaal dat koeien "diarree" hebben. Koeien eten veel voedsel waar vezels in zitten. Deze breekt de koe snel af, waardoor hun ontlasting dunner is dan bij andere dieren. Boeren geven hun koeien vaak ook krachtvoer, waardoor de dieren meer melk geven. Ook daardoor wordt de mest dunner.

Koeien zonder diarree zijn niet minder schadelijk voor het klimaat. Het gaat niet om de diarree, maar om de winderigheid van koeien.

Twintig tot dertig procent van de opwarming van de aarde is te wijten aan het door vee geproduceerde methaan. Koeien produceren via hun mond en achterste grote hoeveelheden methaan, met kooldioxide het belangrijkste gas dat bijdraagt aan de versterking van het broeikaseffect.
Het fokken van minder winderige schapen en koeien kan een belangrijke bijdrage leveren aan de strijd tegen de opwarming van de aarde.
Ook aanpassingen aan het grasland kunnen leiden tot een vermindering van hun methaanproductie. De gemiddelde koe produceert per jaar 90 kilo methaan, wat vergelijkbaar is met 120 liter benzine. Volgens een recente studie van de landbouworganisatie van de VN (FAO) zorgt het door vee geproduceerde methaan voor meer schade aan het klimaat dan de uitstoot van CO2 door auto’s.