Hoeveel grond (m3) moet een aardappelrooier graven voor 1 ton aardappels? (bij zand- en kleigrond)

Ik weet dat er per hectare wel 50-60 ton aardappels geoogst kunnen worden, maar hoeveel kubieke meter grond is dit per hectare?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kan je de dichtheid van grond niet gewoon opzoeken?
Simpele berekening! ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oeps, ik heb verkeerd gelezen, ik meende dat je de ratio aardappels (gewicht) en gegraven grond (gewicht) had en wilde omrekenen naar volume.

Het beste antwoord

Als je zegt dat er 60 ton aardappels van 1 ha grond komen, en dat klopt wel dan moet je hiervoor dus de volgende hoeveelheid rooien:

1 ha = 10000 m2
de aardappels zitten in ruggen van ongeveer 75 cm breed en gemiddeld een diepte, of hoogte van 15. Dit is dis een rughoogte van 30 cm maar je het is een driehoek dus breedte x halve hoogte
om een ha te rooien moet je 10000m2 delen door 75 cm breedte is 13333 m

13333 x 0,75 breedte x 0,15 hoogte is 1500M3 grond

Je moet dus 1500 m3 rooien om 60 ton aardappelen te oogsten

Als je hoge ruggen hebt van 40 cm hoogte wordt de gemiddelde hoogte 20 cm en wordt de hoeveelheid dus 2000M3 grond