Wat gaat er ongeveer in kalf en moederkoe om als het kalfje meteen van de moeder gescheiden wordt?

In de veehouderij is het heel gebruikelijk dat de kalfjes meteen bij de moeder weggehaald worden, wanneer ze geboren zijn (slechts 0,2% van de Nederlandse veehouders doet dit NIET). Maar wat ik me heel erg afvraag is: ik kan me heel moeilijk voorstellen hoe dat voor een dier zou voelen. Wat ervaren de moeder en het kalf als het kind meteen van de moeder weggehaald wordt? (Want in natuur blijven ze een half jaar tot een jaar melk drinken). Of is daar geen wetenschappelijk onderzoek van?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2K
Rieneke1
8 jaar geleden
https://www.ris.uu.nl/ws/files/8161228/428_Scheiden_van_dieren_IvDixhoorn_DEF..pdf
Rieneke1
8 jaar geleden
Wat een dier voelt, daar valt natuurlijk geen onderzoek naar te doen. Wat wel onderzocht kan worden is hoe dieren lichamelijk op een bepaalde situatie reageren: hoe staat het met hun weerstand bijvoorbeeld, Van chronische stress is aangetoond dat het de weerstand ondermijnt.
Ook kan je kijken naar het gedrag van dieren: vertonen ze hun natuurlijk gedrag, of zie je onnatuurlijke gedragingen zoals bijvoorbeeld stereotiep gedrag.

Antwoorden (1)

Ik heb er geen onderzoek naar gedaan maar het wel honderden malen in de praktijk meegemaakt. Een kalf dat direct na de geboorte bij de moeder wordt weggehaald accepteert dat zonder ook maar met een oog te knipperen, op voorwaarde dat de boer het kalf regelmatig van melk voorziet en dat is gebruikelijk. Runderen laten van nature hun kalf op een verborgen plekje achter en komen het een paar maal per dag zogen. Zo doen de half wilde runderen in de Oostvaardersplassen het ook. Waarschijnlijk om dezelfde reden is een koe heel snel gewend aan het feit dat het zijn kalf niet meer bij zich heeft. Als de koe maar regelmatig gemolken wordt accepteert ze de situatie zonder enig probleem. De enige uitzondering vormde jongvee dat een enkele keer volkomen onverwacht en buiten het zicht van de boer een kalf kreeg. Het duurde dan een paar dagen voor dat ontdekt werd en in die gevallen liep de koe nog een paar dagen treurig loeiend naar haar verdwenen kalf te zoeken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, maar wat ik me dan toch afvraag: het is wel heel onnatuurlijk, want zoals ik al zei: in de natuur blijven ze 6-12 maanden bij hun moeder (maar waar het afhankelijk is hoelang ze blijven, weet ik eerlijk gezegd niet). Zouden ze dan tóch niet lijden?
Er zijn ook bronnen die beweren dat moederkoeien zich 'rusteloos en angstig' gedragen en vaak uierontsteking krijgen als ze het overkomt. En dat kalfjes zonder moeder zich veel minder sociaal en 'abnormaal' gedragen.
Er is zelfs een verhaal bekend over een moederkoe die haar jong voor de boer verstopte omdat ze zich herinnerde dat het de eerste keer werd weggehaald! (Zie hier: http://www.metronieuws.nl/koffiepauze/2015/02/koe-verstopt-net-geboren-kalfje-voor-boer).
Of is dat hoe mensen het interpreteren? Wilt u a.u.b. even zeggen hoe u over deze dingen denkt?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je link kan ik niet openen maar metronieuws is als bron sowieso twijfelachtig omdat zij er niet zijn om ons te informeren maar om nieuws aan de man te brengen voor hun adverteerders. Van rusteloos en angstig gedrag door koeien die hun kalf misten heb ik je in mijn antwoord verteld. Uierontsteking als gevolg van scheiding van koe en kalf is een sprookje. Mijn ervaring is: als ze al lijden is dat kort en draaglijk. Vergeet niet dat dieren anders tegen de dood aankijken dan wij en andere onderlinge banden hebben dan wij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet dat het een hele domme opmerking is, maar wat bedoelt u met 'Metronieuws is als bron sowieso twijfelachtig omdat zij er niet zijn om ons te informeren maar om nieuws aan de man te brengen voor hun adverteerders?' Want dit is toch gewoon een neutrale krant, omdat er dingen in staan die in andere kranten ook staan? En ja, ik geloof u natuurlijk wel, maar weet je wat ik zo verwarrend vind: de ene persoon zegt weer dit, de andere zegt weer dat. En dieren kunnen natuurlijk immers niet praten, dus dan vind ik het al helemaal moeilijk om te weten wat ik ervan moet denken. Snapt u dat?