Kan de wol van een zwart schaap ook gebruikt worden?

Bij wol gesponnen van een wit schaap schijnt het wit niet door bij het verven. Kun je met wol van een zwart schaap ook alle kleuren wol maken, of zijn alleen maar donkere kleuren mogelijk?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.2K
ronron1212
8 jaar geleden
Ja natuurlijk het is gewoon wol
SimonV
8 jaar geleden
Volgens deze bron kun je zwarte wol niet verven: "Zwarte wol, bracht niet veel geld in het laadje,
omdat je zwarte wol niet goed kunt verven.
De witte schapen, ja daar werd goed voor gezorgd.
Deze wol kun je verven zoals je het zelf wilt, rood, geel groen, paars.
Zwarte wol bleef zwart, daar kon je niets aan doen." http://willeminagreiner2.blogspot.nl/2008/12/het-zwarte-schaap.html

Het beste antwoord

Zwarte wol kan uitstekend gebruikt worden, maar inderdaad in de regel alleen in donkere kleuren - eigenlijk alleen de kleur die de wol zelf heeft.In de regel blijft donkere wol ongeverfd.
Voor breiwol , tapijtwol etc. wordt normaliter dan ook alleen witte schapenwol gebruikt, een belangrijke reden dat de meeste schapen die je ziet wit zijn. Zwarte (en bruine) schapenwol zie je vooral in het "hobbycircuit" waar men graag met natuurlijke woltinten werkt. In de commerciële handel kom je die eigenlijk niet of nauwelijks tegen. Zelfs zwarte wol die je koopt komt in de regel van witte schapen.