Hoe komt het dat kuilvoer en geplastificeerd hooi niet gaat rotten of beschimmelen, dus goed eetbaar blijft voor het vee?

Volgens mij wordt het niet vacuüm verpakt, hoe kan het dan toch schimmelvrij etc. blijven?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Toch wel. Het hele principe van inkuilen van gras is gebaseerd op de afwezigheid van lucht. Het gras wordt daartoe of door de boer grondig 'aangereden' om zoveel mogelijk lucht uit het gras te verwijderen en vervolgens met plastic luchtdicht afgesloten. Je kunt het gras ook direct samenpersen en luchtdicht afsluiten, dan krijg je de bekende balen. Maar in beide gevallen vindt omzetting van suikers in met name boterzuur plaats en voorwaarde daarvoor is afwezigheid van zuurstof. Weg met alle en in elk geval zo veel mogelijk lucht dus.

Toegevoegd na 17 minuten:
Juist door de afwezigheid van lucht verzuurt het gras en krijgen schimmels en andere smaakbedervers geen kans.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Utrecht
8 jaar geleden
melkzuur.
boterzuur is bederf en stinkt als de hel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Weet ik. Ik ken de geur van inmaak en geloof me: dat is boterzuur.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
U gebruikt vaak het woordje "lucht", wat op zich wel juist is, doch het is de zuurstof in de lucht die afwezig moet zijn. (lucht bevat ook stikstof, die in het verhaal geen betekenis heeft) De aerobe bacteriën die zuurstof verbruiken zijn verantwoordelijk voor schimmels en de meeste ontbindingsprocessen. Door gebrek aan zuurstof kunnen in de kuilde anaerobe bacteriën (hebben geen zuurstof nodig), hun werking doen. Door dit laatste, worden andere chemische processen gevormd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Natuurlijk heb je gelijk fader, maar geen boer die in de praktijk aan zuurstof denkt terwijl hij zijn inmaakhoop aanrijdt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Melkzuur stinkt trouwens ook als de hel. Of vind Utrecht een pak bedorven melk lekker ruiken?