Waarom wordt in Frankrijk de top uit de mais gehaald?

Wij verblijven momenteel in Zuid Frankrijk en hebben een schitterend uitzicht over hellingen met mais en zonnebloemen. Wat ons opvalt is dat de velden met mais machinaal, maar ook handmatig worden getopt. Daarmee bedoel ik dat de top van de maisplant wordt afgemaait, of wordt geplukt. In het veld recht tegenover ons lijkt dit zelfs enkele keren per week te gebeuren. Er rijdt dan een tractor door het veld met mais, met achterop twee mensen die de top uit de plant lijken te plukken.

Geen idee waarom, vandaar deze vraag.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.1K

Antwoorden (1)

Dat doet men om het rijpen van de korrels tegen te gaan. Dat is een energieverslindend proces voor de plant dat ten koste gaat van de overige delen van de plant. In dit verband weet je misschien dat je uit een stekje ook altijd de bloem moet verwijderen als je de wortelgroei wilt bevorderen. Ons klimaat is te koel voor een goede rijping van de maiskolven maar in zuid Frankrijk kan dat wel. Omdat de mais die jij ziet waarschijnlijk als veevoer wordt geteeld, net als de meeste mais in Nederland, haalt de boer regelmatig de kolven weg om te voorkomen dat daar alle voedingsstoffen naartoe gaan en de overige delen, die de bulk van het wintervoedsel voor het vee vormen, te weinig voedingsstoffen krijgen.