tot hoever dringt grondwater buiten een hobbykas de grond onder de kas binnen?

Ik hebeen kasje van 2 x 3 meter. Als het buiten de kas regent, hebben de planten bij de wanden van de kas daar dan ook profijt van? Zo ja, tot hoeveel cm van de kas?

Nu staan ze tot zo'n 60 cm van de wand van de kas. Is er een verbinding in de grond waardoor water tot zover komt? Capillaire verbinding of zo iets?
Heeft grondwater overal de zelfde diepte, of maakt het uit of er iets op staat? Dus staat de grond onder de kas, in verbinding met de grond eromheen?

Dit vroeg ik me af... Wie weet weet iemand dit

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2K
Erna55
8 jaar geleden
Je kunt in kas in de grond prikken en voelen hoe nat hij is.
Den kom je te weten of je de planten moet begieten.
Wanneer je planten erg gevoelig zijn voor droogte, zou ik toch ook geregeld begieten.

Het beste antwoord

Het grondwaterpeil is de diepte waar grondwater in blijft staan als je een gat graaft. Het grondwaterpeil is niet overal hetzelfde. Dat ligt aan de hoogte van het perceel waar je bent tov NAP. Het kan zijn dat je al grondwater hebt na een halve meter maar dat kan ook 2 meter of nog meer zijn. Het grondwater is dus eigenlijk wel gelijk, maar omdat het land omhoog of naar beneden loopt moet je dus dieper of minder diep om bij het grondwater te komen.
Doorgaans komen de wortels van je planten niet in het grondwater. Dus moet je ze zelf water geven. Als het genoeg regent en je planten staan buiten hoef je daar weinig aan te doen. Staan ze in je kas dan zal je ze echt water moeten geven. Het water wat naast je kas valt dat gaat naar beneden richting het grondwater en dat zal dus (bijna) niet naar de zijkant gaan en je kas in komen. Misschien als het echt heel hard regent en het water kan niet zo snel door de grond naar beneden zakken zal je water in je kas krijgen. Maar dat gebeurd niet vaak en dan zal de rest van je tuin ook onder water staan.
Hoop dat het wat duidelijk is zo.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klinkt logisch en bevestigt wat ik. Al dacht. Bedankt voor de moeite!

Andere antwoorden (1)

Het grondwater staat overal gelijk, dus in je kas staat het even hoog als erbuiten. Een eventuele fundering is geen enkel probleem. Als een kelder in een huis niet dicht is gemaakt dringt het daar ook binnen bij hoog grondwater. Bebouwing heeft geen invloed.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je wel, daar, hoopte ik al op-:) Als het buiten flink regent, gaat t grondwater dus overal iets, omhoog? Hebben de planten in de kas er ook profijt van, toch?
Een beetje regen zal niet veel doen natuurlijk, maar een stevige bui wel ,neem ik aan?