Uit welk voer bestaat het natuurlijke dieet van herkauwers, zoals koeien?

Hallo,

ik vroeg mij af uit welk voer het natuurlijke dieet van herkauwers, zoals koeien bestaat?

Ik dacht aan 1oo% gras, planten en kruiden maar ik weet het niet zeker.

Tegenwoordig krijgen die dieren ook behoorlijk veel krachtvoer (granen etc.), weet iemand of dit slecht is voor de kwaliteit van het vlees?

In hoe verre klopt het dat gras-gevoerde runderen/schapen (en het vlees ervan) gezonder is dan graangevoerde dieren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Echt wilde koeien bestaan niet meer, maar van nature leven runderen als de koe van grassen en kruiden. De heckrunderen die vrij in de Oostvaardersplassen leven eten daarnaast in beperkte mate (zacht) hout. Krachtvoer zullen ze beslist niet versmaden, maar dat nemen ze vooral tot zich in de vorm van grassen die zaad hebben gezet. Kunstmatige krachtvoeders bevatten soms bestanddelen die runderen van nature niet eten, zoals vismeel. Runderen die veel krachtvoer krijgen groeien onnatuurlijk snel, wat van invloed is op de kwaliteit van het vlees. Of het ook werkelijk slechter voor de gezondheid is valt moeilijk aan te tonen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ze eten wat ze tegenkomen aan planten; ze zijn weinig kieskeurig maar laten bv boterbloemen staan omdat ze giftig zijn.