Waarom krijgen kippen weinig tot bijna geen vlees als kippenvoer?

Ik lees regelmatig dat kippen weinig tot geen vlees krijgen (wordt dus vaak afgeraden) als kippenvoer. Ik vraag mij af waarom? Zijn daar bepaalde risico's aan verbonden? Of hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zijn geen vleeseters
Rieneke1
9 jaar geleden
Wellicht beïnvloedt het de smaak van het ei.
tinus1969
9 jaar geleden
Kippen zijn dus wel vleeseters, ik vermoed vooral dat ze alleen vers vlees willen/mogen. Vlees als kippenvoer is niet vers.
Vers vlees is bovendien relatief duur en dus onhandig als je commercieel kippen fokt.

Antwoorden (2)

Kippen hebben behoefte aan water en vast kippenvoer. Dat voer kan bestaan uit groenvoer, zaden en granen, wormen en insecten. Ook is er speciaal legvoer voor kippen of onderhoudsvoer. Kippen zijn dus niet echt vleeseters
9 jaar geleden
fremar
9 jaar geleden
Kippen zijn ook vleeseters, daarvoor vangen ze insecten en wormen en zelfs kikkers en muizen.
ronron1212
9 jaar geleden
wormen en insecten staat in mijn antwoord heb je een linkje voor de overige nooit gehoor of gezien.
fremar
9 jaar geleden
Heb zelf eens een kip een kikker zien opeten en dat ging vliegensvlug...lees ook hier eens:
http://www.bio-ron.com/producten/diervoeding/kippen-voeding.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een reiger is ook geen vleeseter, maar een kikker, muis of ander klein knaagdier eet hij ook. Dat maakt nog geen vleeseter.
ronron1212
9 jaar geleden
Reigers voeden zich voornamelijk door het eten van vissen. Voorns, goudvissen, en kleine koikarpers zijn vaak erg geliefd onder de reigers.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Vleeseters of niet, kippen eten dus wel degelijk vleeswaren. Waarom we dat niet aan kippen voeren blijft dus onbeantwoord in dit antwoord. Wellicht tijd voor uitbreiding ervan ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ozewiezewoze
Zoals in t antwoord aangegeven wordt het sinds de BSE crisis niet meer gedaan.
Dit is om te voorkomen dat ziekten overgaan van via zgn Prionen soort eiwitten. Boerenorganisaties zijn allang bezig om dierlijke eiwitten weer te mogen voeren omdat dit hoogwaardige eiwitten zijn en die opnieuw te gebruiken. Plan is om zgn "kannibalisme" te voorkomen door bv geen diermeel van dode varkens aan varkens te voeren, kippen naar kippen, en koeien naar koeien. Op deze manier is ook het risico op BSE naar 0 teruggebracht
Tot de BSE crisis (Gekke koeienziekte) werd wel degelijk dierlijk eiwit aan kippenvoer toegevoegd. ca 5 % van de hoeveelheid voer. Dit dierlijk eiwit bestond uit slacht afvallen en ook dode dieren.Ik wil uitdrukkelijk vermelden dat het grootste deel slacht afvallen was. Deze werden onder hoge druk gedurende een bepaalde tijd gekookt om alle bacterien te vernietigen.
Op zich was dit een bijzonder goede bron van eiwit. Echter door BSE werd alle diermeel verboden. Overigens als de kippen vrij uit lopen eten ze wel degelijk dierlijk eiwit in de vorm van wormen of andere kleine insecten.