Zijn boeren verzekerd tegen de vogelgriep en alles wat daar bij komt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.5K
Antoni
9 jaar geleden
Ik vermoed dat men zich daarvoor niet of moeilijk kan verzekeren omdat de premie daarvoor te hoog zal zijn, maar ik weet het antwoord niet. Ik ben erg benieuwd naar het antwoord!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn volgens mij wel verzekeringen, maar die kunnen nooit de totale schade uitkeren omdat die schade heel moeilijk vast te stellen is door alle variabele kosten. Ik ben ook benieuwd naar een goed onderbouwt antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Antoni en @Ronnieeee
Er is helaas geen enkele verzekeraar die dit risico verzekert, zelfs niet tegen een torenhoge premie, die overigens niemand zou kunnen betalen.
De reden is niet zo zeer dat de schade lastig te berekenen is, maar het feit dat de schade zó gigantisch uit de hand kan lopen. Neem b.v. de MKZ crisis in 2001: alleen in NL was de schade meer dan een miljard euro (!!) Ik hoop dat jullie mijn antwoord (zie onder de antwoorden) goed onderbouwd vinden! (^_^)

Het beste antwoord

Tegen een uitbraak zoals deze zijn de boeren niet verzekerd door een traditionele verzekeraar. Er is namelijk geen enkele verzekeraar die dit risico durft aan te nemen, want als de uitbraak groot genoeg is (denk bv aan de MKZ in 2002) dan is de schade simpelweg te groot.

Wat de sector heeft geregeld is een schadefonds. Voor iedere gefokte kip, dragen alle boeren een bepaald bedrag af aan deze fonds, en in zo'n geval wordt de schade hieruit vergoed.
Daarnast, per geval kan het rijk beslissen om een deel van de schade te vergoeden. Dat is in dit geval ook gebeurd, en zal de misnisterie van EZ een deel van de schade compenseren.
Dat geldt trouwens niet alleen voor de boeren, die hun eigen fonds hebben, maar ook voor de slachterijen en transporteurs, die geen noodfonds hebben, en niet verzekerd zijn.

Toegevoegd na 6 minuten:
Trouwens, de dagwaarde van de geruimde dieren wordt ALTIJD vergoed door het Rijk. Dat geldt nu voor de vogelgriep, en destijds ook voor de MKZ, de varkenspest, enz.
Het is de rest van de schade, zoals het desinfecteren, aanschaf van nieuwe dieren, destructie kosten, commerciële schade, enz. wat niet verzekerd is en niet automatisch wordt vergoed door het Rijk. Dat soort schade moet dus door de noodfonds of (soms) door het Rijk worden afgedekt.

Toegevoegd na 19 uur:
Oeps, ik zie nu dat ik de MKZ-crisis verkeerd gedateerd heb. Dat moet zijn 2001. De schade was trouwens meer dan 1 miljard euro.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De levende have daar staat een vergoeding tegenover of dat een verzekering is of dat de overheid dat vergoed is mij niet helemaal duidelijk maar ik denk de overheid, maar zal niet geheel dekkend zijn. De gevolgschade, denk aan tijdelijk geen inkomen, opstal, schoon maken schuren, inkoop nieuwe kippen en of eieren, geen afzet omdat de cirkel van ei naar kip doorbroken is, tijdens de fase van kuiken naar kip enz.

Een verzekering afsluiten is schrikbarend duur en zal niet opwegen tegen de risico's die de boeren lopen.

Al met al de kippenboeren lijden flinke verliezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Allang bekend gemaakt dat de overheid een X bedrag per geruimde kip betaald, dat is geen verzekering maar een tegemoetkoming omdat de kippen niet ziek hoeven te zijn maar uit voorzorg geruimd moeten worden om de ziekte in te dammen.
De boeren zijn niet verzekerd. De vergoeding die ze per geruimde kip krijgen komt uit een noodfonds. Inkomstenderving door leegstand wordt niet vergoed, net zo min als het ontsmetten en bijkomende werkzaamheden.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor een ziek dier is de boer wel verzekerd maar niet alle kippen die geruimd worden zijn daadwerkelijk ziek en dus ook niet verzekerd.
De levende have van een boer is verzekerd als het ziek wordt, dus de kippen die daadwerkelijk aan de vogelgriep lijden zijn verzekerd.

De overige kosten zoals ruiming kunnen niet verzekerd worden daar de boer er geen zeggenschap over heeft, het is een staats aangelegenheid, de overheid beslist over een ruiming en is daardoor ook aansprakelijk voor.

De tijd dat er geen dieren in de hokken mogen na een ruiming is ook niet te verzekeren, dat kan per ziekte verschillen en wordt gezien als een normaal bedrijfsrisico.