Hoe komt de melkprijs tot stand?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.8K
ronron1212
9 jaar geleden
http://www.frieslandcampina.com/nederlands/financial/milkprice.aspx

Antwoorden (1)

Dat kan in principe verschillen per zuivelboer, maar het verhaal van Campina in het filmpje legt wel uit hoe best wel gecompliceerd het allemaal is.....

Melkveehouders zijn lid van een zuivelonderneming / vereniging, die via dit wat ingewikkelde systeem bepaald hoeveel de waarde van melk is op basis van winst uit vorige jaren, de samenstelling van de melk, een afgesproken minimumprijs etc.

Sinds pakweg de tweede wereldoorlog mogen boeren officieel niet meer rechtstreeks melk aan de consument leveren, maar zijn er allerlei regels en standaarden en eisen ingevoerd waaraan de melk - en de boer - moet voldoen. Het is een woud van regeltjes dat niet eenvoudig 123 uit te leggen is, maar de bronnen kunnen je hopelijk verder helpen.

En er komen ook nog steeds weer nieuwe regeltjes bij, dus als je bronnen op Internet gaat raadplegen (de mijne of een paar van de vele anderen) is het soms zaak even te letten op de datum.

Vooral een klein blikje in het melkveehoudersforum (laatste link) laat wel zien dat boer zijn beslist geen ' simpel' vak is.

Heel kort gezegd wordt de melkprijs bepaald door de vereniging waar de melk-producenten lid van zijn op basis van allerlei (wisselende)criteria en richtlijnen van de overheid. En niet te vergeten natuurlijk tegenwoordig Europa.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt! Erg verhelderend. Lastige opdracht voor school..