Q-koorts is een infectie bij schapen, geiten en koeien die wordt veroorzaakt door de bacterie Coxiella burnetii.
Coxiella burnetii is een gramnegatieve en aeroob levende, ongeveer 0,4 µm lang en een bijna kokkenachtige staafvormige bacterie uit de familie Coxiellaceae. Coxiella burnetii is de verwekker van de Q-koorts.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En wat is nou het antwoord? Overdracht via lucht
seksueel contact
aanrakingcontact Hoe komt die bacterie in het lichaam, of is deze altijd wel aanwezig? Ik kan nog weinig met je antwoord.
De q-koorts wordt bij geiten overgebracht door de Coxiella burnetii bacterie. Geiten of andere dieren kunnen besmet raken door teken die de bacterie hebben, door veevoeder, door rauwe melk die bacterie bevat of door nieuwe dieren aan de kudde toe te voegen die besmet zijn. Er wordt nog onderzoek gedaan of knaagdieren ook verantwoordelijk zijn voor het overbrengen van de bacterie op andere dieren.