Waarom heeft een banaan geen klokhuis?

Ik zat te bedenken of ik liever een banaan of een appel zou gaan eten. Uit praktische overwegingen werd het een banaan omdat deze geen klokhuis heeft. De vraag is alleen: waarom niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

De appel is van een compleet ander ras dan een banaan. In feite is een banaan familie van het gras, een enorme familie die wereldwijd groeit; de banaan is een tropische plant maar de appel ( Malusfamilie) groeit in gematigde streken en heeft een geheel andere opbouw met drie vruchtlagen met daarbinnen de zaadjes. Normaal zaai je een appelboom niet maar vermeerder je hem door te enten. Bananen wandelen als het ware door de akker, je zaait ze niet . Als ze dood gaan en afsterven, komen ze iets verder op weer boven . Lees maar eens even iets op Wikipedia over onze appel.

Toegevoegd na 2 minuten:
en de banaan: http://nl.wikipedia.org/wiki/Banaan_(plant)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Erg goede vraag. Bananen zijn over het algemeen gekloonde planten, waarvan de bloemen niet bevrucht worden, daarom zetten ze geen zaad.

Toegevoegd na 6 minuten:
Appelbomen zijn over het algemeen ook klonen,eigenlijk cominaties van twee klonen, een geschikte onderstam en een geschikt vruchtdragend gedeelte. Appels moeten wel bevrucht worden door naburige bomen in een iets vroeger stadium, anders komt de vrucht niet tot ontwikkeling. In boomgaarden staan vaak speciale boken voor bestuiving om het latere ras bestuift het eerstgeoogste ras.

In de bron staat een mooie foto van een banaan met zaad.