mag ik mijn schaap brood voeden?

Wat zijn de voorwaarden om mijn schaap brood te laten eten? en hoeveel wanneer ect.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
18.5K

Antwoorden (1)

Dan mag maar in beperkte mate:
Schapen en geiten zijn herkauwers. Dat betekent dat ze het opgenomen voer, zoals gras, eerst voorverteren en daarna nogmaals kauwen. Daartoe hebben ze naast een maag zoals wij die ook hebben, drie voormagen. De belangrijkste voormaag is de pens. Hierin wordt het voer door miljarden bacteriën en protozoën verteerd. Hierbij komen vetzuren vrij die heel belangrijk zijn voor de energievoorziening van het dier. Deze bacteriën en protozoën zijn dus gespecialiseerd in het openbreken van, voor ons onverteerbare, plantendelen. Immers, wanneer wij gras eten komt het er aan de achterkant ongeschonden uit. Wanneer deze bacteriën en protozoën veel makkelijk verteerbaar voer (brood, brokjes) krijgen gaat de vertering zo snel dat er melkzuur wordt gevormd. Vergelijk het met ons als wij even 500 meter hard moeten lopen: onze spieren gaan melkzuur vormen en wij hebben spierpijn. Iets vergelijkbaars gebeurd in de pens van de schapen en geiten en kan tot gevolg hebben dat de zuurgraad in de pens omhoog gaat.
Hoe kunnen wij dit voorkomen: Als wij zorgen dat de hoeveelheid makkelijk verteerbaar voedsel (brokjes, brood) in een goede verhouding staat met het natuurlijk voedsel (gras, hooi), zal de vertering in de pens normaal verlopen en blijven de dieren gezond! Wij hopen dat U met bovenstaande rekening houdt als U onze schapen en geiten brood voert.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Badankt