Hoe verdiend een boer zijn geld in de winter?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over agrariers gesproken. Geen veeteelt dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie ze zelfs rondrijden om te strooien met zou op hun tractor of sneeuw te schuiven en ik denk niet dat ze dat gratis doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zout dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onder agrarisch valt ook veeteelt >.> Je bedoelt denk ik akkerbouw.

Antwoorden (7)

Over het algemeen vraagt een boer een hogere prijs wanneer deze oogst, en met de inkomen van de oogst, spreid hij deze over de rest van het jaar. Daarnaast zijn er sommige boeren die parttime werkzaamheden verrichten bij een bedrijf en ook zijn er boeren die in kassen verbouwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
plus krijgen boeren tonnen subsidies die hen ook in de winter wel van pas kunnen komen
Koeien moeten ook in de winter eten en gemolken worden.
Machines die in de zomer gebruikt worden krijgen 's winters onderhoud.
Varkens en kippen gaan ook het hele jaar door.
Boer ben je 24 uur per dag en 7 dagen in de week en 52 weken per jaar.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij reacties heeft de vraagsteller aangegeven dat het ging om de agrarische sector, niet de veeteelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Agrarisch = akkerbouw + veeteelt
De meeste boeren verkopen hun oost niet gelijk als ze deze hebben geoogst. Gedeelte word in de koeling bewaard en op een gewenst moment gaat deze naar de veiling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Landbouwers, veehouders en boeren met een gemengd bedrijf hebben uiteraard economisch een verschillende aanpak. De landbouwer krijgt zijn jaarinkomen uit de oogst(en) , etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een boer met vee zal ook 's winters zijn vee moeten verzorgen.
Hij zal 's morgens vroeg, om een uur of 6, zijn koeien en kalveren melken en verzorgen. Daarna is het een half uurtje koffie drinken, even pauzeren.
Dan zal hij tot het tijd voor de lunch is, het vee nog wat verzorgen en wat klussen doen. Dan is het tijd voor het warme middageten en evtl een kort middagdutje.
Tussen 13.30 en 16 uur is het voer klaarzetten en klussen doen. Tussen 16 en 16.30 uur wordt thee gedronken. Daarna zal het vee weer gemolken en verzorgd worden en
wordt avondbrood gegeten. Om ca. 21.30 zal hij afsluiten met een laatste ronde langs alle dieren.
De geboorte van een kalf en het verzorgen van zieke dieren kan op elk moment van de dag plaatsvinden.
Zomers wordt er veel op het land gewerkt. Het melken vindt altijd plaats in de boerderij. In de winter zijn de werkzaamheden vooral op en rond het erf en de stallen.

Een agrarische boer heeft 's winters minder te doen. Misschien heeft hij nog wat wintergroenten die geoogst moeten worden, ingekuild of opgeslagen te worden. Maar als hij geen kas heeft, zal hij op het land weinig kunnen doen met bevroren grond.
Hij zal dan zijn machines/gereedschappen een check cq. onderhoudsbeurt geven. In elk geval heeft hij er dan de tijd voor en om evtl. voor vervanging van kapotte exemplaren te zorgen. Hij heeft nu een beetje vakantie en kan het wat rustig aan doen. Heel vroeg in het voorjaar moet hij de grond alweer klaar maken en bemesten voor de volgende aanplant, zaaibeurt.
11 jaar geleden
Sommige boeren bewaren kool voor de zuurkoolfabriek; ze ontdoen de kolen regelmatig van hun buitenste blad en verkopen ze voor een hogere prijs in deze maanden. Of ze verbouwen vlas en zijn de hele winter bezig met repelen (het zaad scheiden van het vlas) en het lijnzaad uit de zaadbollen te halen.
En in de winter repareren ze hun machines. Veeboeren melken ook de winter door en hebben hun handen vol aan de kalfjes die worden geboren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een veehouder verdient zijn geld het hele jaar door. Zowel in de winter als in de zomer gaan er dieren naar de slacht, of verkoopt hij zijn melk of eieren.
Akkerbouwers verdienen in de winter over het algemeen niets met hun bedrijf. Die zullen dus moeten leven van het geld dat zij in de zomer verdiend hebben.

Overigens zijn er heel veel boeren die ook nog buiten het bedrijf werken en daarmee een deel van hun inkomen vergaren. In de winter is daar vaak meer tijd voor.