Waarom is een grote 'watervoetafdruk' slecht voor het milieu?

Voor het produceren van 1 kilo rundvlees is 15.500 liter water nodig. Dit zou schadelijk zijn voor het milieu is mij vroeger geleerd. Maar waarom is het eigenlijk slecht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5K

Antwoorden (2)

Het gebruik van water op zich is niet slecht, want hoe gek het ook klinkt: dat komt altijd in welke gedaante dan ook, wel weer terug. Het VERWERKEN en reinigen van water, DAT kost een heleboel energie, energie die we beter ergens anders voor kunnen gebruiken. Dus hoe meer het kost om het water te verwerken, hoe groter de waterafdruk, hoe slechter voor het milieu.

Immers het transporteren, het opmalen, reinigen gaat met machinaal aangedreven machines.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De hamvraag in deze is dus: die 15.500 liter water voor een kilo vlees, hoeveel % daarvan is gereinigd en getransporteerd drinkwater uit de kraan? Als het 15.000 liter is uit het riviertje naast de akkers waar ze het veevoer gebruiken is er dus redelijk weinig aan de hand. Waar bestaat die 15.500 liter water uit?
Omdat je water niet zomaar kunt drinken, daarom hebben we enorme waterzuiveringsinstallaties die allerlei chemicalien in het water stoppen om het drinkbaar te maken. Die chemicalien zijn slecht voor het milieu. Dus is een grote watervoetafdruk slecht voor het milieu.

Toegevoegd na 45 seconden:
Zoals hierboven gezegd, kost het ook nog veel energie, dat was ik even vergeten mee te nemen.