Kan de mens overleven zonder de bij?

Want de bij is de belangrijkste bestuiver
tenzij we een middel vinden om de bij te vervangen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Het antwoord is "ja" in de zin dat de mens het zou overleven, maar wat hiermee niet gezegd wordt is dat de mens zou het letterlijk "overleven". Dus ons leven, en die van de rest van de dieren, zou nooit meer hetzelfde zijn.

Om te beginnen, de reden waarom het aantal bijen afneemt is het gebruik van pesticiden, en de bijen zijn niet de enige slachtoffer hiervan, wel de opvallendste. Sterker nog: de hommels zijn nog gevoeliger. Dus het aantal planten in het algemeen, en gewassen in het bijzonder, zou drastisch afnemen.
Tegenover staat dat de bijen niet voor 100% uit te roeien zijn, ook al maken wij werk hiervan. Dus helemaal zullen ze nooit verdwijnen.

Omdat de meeste planten zeer specifiek worden bestoven door één (en niet meerdere) dier, insect, of andere mechanisme (wind b.v.), dan betekent dit dat de biodiversiteit enorm zou afnemen. Bepaalde soorten planten zouden heel snel afsterven, en hun plaats zou worden ingenomen door anderen, waardoor onze wereld heel anders eruit zou zien.
En dan de dieren is de volgende stap: sommige soorten dieren, beginnend met de kleinste soorten (insecten en dergelijk), zouden zich niet zo snel kunnen aanpassen aan een in razend tempo veranderende wereld. En heel veel fokdieren die afhankelijk zijn van deze gewassen zouden ook heel snel afsterven, of althans snel in aantal afnemen.

Zoals je je kan voorstellen, zou de economie volledig in elkaar storten. Hele landen die afhankelijk zijn van de landbouw zouden hun inkomsten missen, de teelt zou veel kostbaarder zijn (bijen werken gratis, vergeet dat niet), bedrijven zouden failliet gaan, de mensen honger lijden...

De mens heeft de technologie, de intelligentie en de veerkracht om heel wat te kunnen overleven, maar in mijn mening, zou de hoeveelheid beschikbaar voedsel zo snel gaan afnemen, dat er zelfs in de Westerse wereld niet genoeg voor iedereen zou zijn, met alle gevolgen van dien. Denk hierbij aan gigantische hongersnood, migraties, oorlog, enz. op een schaal zoals nooit eerder bekend.

Dus ja, een aantal mensen zou het overleven, dat staat voor mij vast, maar zeker niet alle 7 miljard. En je voedingspatroon zou een beetje anders eruit zien, vrees ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.unep.org/dewa/Portals/67/pdf/Global_Bee_Colony_Disorder_and_Threats_insect_pollinators.pdf is wel in het engels maar interessant
ze spreken ook over Alternative pollinators enz

Andere antwoorden (3)

Heel veel planten hebben geen bij nodig voor hun bestuiving,dat gebeurt toch wel.
Bij veel andere planten is het vooral de wind.
En dan zijn er buiten de bij, ook nog de hommels, zweefvliegen, gewone vliegen, wespen, sommige kevertjes en de vlinders.
Dus zal de mens prima overleven zonder de bij.
Trouwens, bijen vliegen toch al op weinig soorten planten, ook zij hebben hun voorkeur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ahzo
Ik dacht dat fruit en groente bijen nodig had om te bestuiven. Blijkt dus nog andere dieren te zijn die zorgen voor een goede bestuiving Ze zijn trouwens al bezig met machinale bestuiving uit te testen http://www.meteogeldermalsen.nl/forum/index.php?topic=113.0
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In mijn antwoord zeg ik" bijen vliegen toch al op weinig soorten planten......dat levert me al 4 minnetjes op.
Mogelijk denken deze mensen dat alles wat er op de bloemen zit en vliegt, bijen zijn!
Maar de meeste zijn zweefvliegen, waarvan sommige soorten, sprekend lijken op bijen, dus die minnetjes hadden niet gehoeven.Even googelen en je weet het.
De echte bijen vliegen maar op relatief weinig soorten bloemen.
Ja dat kan
Ook bijvoorbeeld de wind (of dieren e.a) verspreid zaden van bomen en planten, waardoor deze weer ergens opbloeien. We zijn niet afhankelijk van een bij. Die trouwens alleen bloemen bestuift.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Einstein zei dat de mens nog 4 jaar te leven heeft als de bij uitsterft. Bestuiving zal ook op een andere manier kunnen, maar of het voldoende toereikend is voor alle gewassen op de aarde...lijkt me niet haalbaar. In Amerka is het bijentekort al bijna niet op te lossen. Ik denk dat een aantal gewassen het niet overleven zonder bijen. Uiteindelijk kan de hele voedselketen uiteen vallen, met de gevolgen van dien.