Hoe komt het dat een kip een ei legt met 2 dooiers?

Ik had laatst een ei met 2 dooiers erin dus dit vroeg ik mij af!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
40.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die hebben wij altijd!!

Het beste antwoord

Een ei met twee dooiers wordt ook wel een dubbeldooier genoemd, ofwel een tweeling.
Dubbeldooiers komen regelmatig voor. Je kunt ze gewoon in de winkel of bij een
eierboer kopen, bijvoorbeeld in een doosje van tien. Hoe is het mogelijk dat er twéé van
die gele balletjes in een ei terechtkomen?

Aan de eierstok van een kip hangt een enorme hoeveelheid kleine korreltjes. Als er een
korreltje vanaf valt, komt dat in de trechter van de eileider terecht en groeit uit tot een
geel balletje (de dooier). De dooier maakt vervolgens een tocht door de eileider (een
gekronkelde buis met een lengte van ongeveer 75 centimeter) richting uitgang. Een
dooier is eigenlijk een eicel met veel reservevoedsel. Onderweg wordt hij netjes
ingepakt. Eerst komt er eiwit omheen, daarna twee vliezen en de schaal. Bijna iedere
dag komt er een nieuwe gele dooier in het begin van de eileider. Soms vallen twee
balletjes eigeel tegelijk in de eileider van de hen. Als dat gebeurt, is het uiteindelijke
resultaat een ei met twee dooiers.

Hoe weet een eierboer nu dat hij te maken heeft met een ei met een dubbeldooier en
hij het dus apart kan houden voor het 'dubbeldooierdoosje'? De boer weet, als kenner,
waar hij op moet letten. Als een ei beduidend zwaarder is dan normaal, kan dat een
aanwijzing zijn. En als er, behalve dat het ei zwaar en extreem groot is, ook nog over
het midden van het ei een heel dun ringetje (nauwelijks voelbaar en niet goed te zien)
loopt, dan is het vrijwel zeker een dubbeldooier.

Dubbeldooiers worden meestal gelegd door jonge kippen. De hormoonspiegel van een
jonge kip ligt hoog en dan is het aantal dooiers dat aan de eierstok afrijpt hoger. Zo
heb je kans dat de kip op één dag twee dooiers produceert die dan tegelijk in
het 'eimaakapparaat' in de kip komen en samen in hetzelfde ei terechtkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
GOED!

Andere antwoorden (2)

In het geval van bevruchting zou dit mogelijk een "tweeling" opleveren. Echter is de kip niet bevrucht en kreeg je dus een dubbele dooier.

Wat hier is gebeurd is dat er in het "begin" 2 eicellen zijn gekomen "in het ei". Hierdoor zouden er dus normaal 2 bevruchtingen mogelijk zijn, en dus ook 2 dooiers nodig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms komen twee eicellen(dooiers) tegelijk vrij in de eileider van de hen. Zo'n ei heet een dubbel-dooier. Een dergelijk ei zal, als het wordt uitgebroed, nooit twee gezonde kuikens kunnen bevatten. Er zijn echter ook kippen geselecteerd die alleen maar eieren met een dubbel-dooier leggen.
Bronnen: