Stekjes maken van bomen door ze in een glas water te zetten. Zet je dat glas buiten of binnen?

Binnen is het misschien te warm ervoor, buiten wordt misschien het water te koud.

een jaar geleden
in: Flora
1.2K

Antwoorden (2)

Bomen groeien buiten. Ook bomen die zelf vermeerderen door afgevallen takken die vanuit een sloot weer uitlopen hebben geen last van het koude slootwater.

Bovendien: het is (bijna) juni, geen winter. En al was het wel winter: ook in ijskoud water zullen de stekken gewoon overleven.

Waar je wel op moet letten buiten: Zorg dat je pot of glas stevig staat en niet kan omwaaien.
Overigens wordt het binnen niet snel te warm voor je stekken, dus als jij ze liever binnen zet kan dat ook prima.

Wel regelmatig water geven want de knoppen waarop de wortels moeten uitlopen mogen niet droog komen te staan. Alleen het voetje van de stek in het water is voor veel soorten niet voldoende!
een jaar geleden
Stekken van bomen (houtige gewassen) zet je doorgaans in stek-aarde, niet in water. In water heb je te veel kans dat de stekjes "verdrinken" en gaan rotten.
Stekken liefst behandelen met stekpoeder (groeimiddel + ontsmetting).
een jaar geleden
Inekez1
een jaar geleden
https://www.natuurmonumenten.nl/kinderen/speeltips/stek-een-boom
Yaja
een jaar geleden
Kun je die stekaarde kant en klaar kopen, of doe je stekpoeder in aarde?