Uiteraard zijn er onnatuurlijke middelen om bamboe te verwijderen. Zo heb je vloeistoffen die je na het snoeien in het voorjaar op nieuwe scheuten kunt smeren, net zolang totdat de plant is afgestorven. Een veelgebruikt middel om bamboe te verdelgen is glyfosfaat, een zwaar chemisch middel, of zoutzuur of Roundup. Een groot voordeel van een chemisch middel is dat het een snelle manier is, maar dat wil niet zeggen dat het ook effectief is. De bamboe wordt verzwakt, maar sterft niet per se af. Even zo belangrijk is dat deze middelen niet milieuvriendelijk zijn en andere planten en de grond aantasten.

Zonder chemisch middel blijkt het verwijderen van bamboe een flinke uitdaging, waarbij je heel systematisch te werk moet gaan.
• Begin met het kortwieken van de bamboe. Snoei en knip, soms met grof geschut, de plant boven de grond zo ver mogelijk weg.
• Zonder nu de gekortwiekte bamboe die je wilt verwijderen af met een spade en snijd de worteltakken door. Werk van buiten naar binnen en graaf de bamboe stukje voor stukje uit de grond.
• Houd er rekening mee dat het zelfs weken kan duren voor je de hele plant eruit hebt. Graaf diep genoeg, zodat je ook de diepste wortels te pakken krijgt.
• Uiteindelijk moet elke worteltak en uitloper de grond uit zijn. Ga zorgvuldig te werk: als je een klein stukje wortel laat zitten, groeit die gemakkelijk weer aan. Soms al na twee dagen!
Overigens kan het systematisch kortwieken van de plant ook een oplossing zijn, maar dit kan soms wel een jaar duren. Je behoort je bamboeplant dan dagelijks tot de grond in te korten en te wachten tot hij sterft. Een voordeel van beide methodes is dat de kosten voor het verwijderen van bamboe enorm beperkt blijven.
SimonV