Weet iemand welke cactus dit is?

Hallo,
Weet iemand toevallig welke cactus dit is? (Toen ik hem kreeg stond hij in een te kleine pot en kan dus vervormd zijn) Er staat een pak drinken naast zodat de grootte van de cactus goed te zien is. Kan ik ook achterhalen hoe oud hij ongeveer is?

Alvast bedankt!
Met vriendelijke groeten,
Eva

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Flora
1K

Het beste antwoord

Het is een Echinocactus, vermoedelijk een Echinocactus grusonii. De Nederlandse naam ervoor is Schoonmoederstoel. Hij is afkomstig uit Mexico en kan wel een meter groot worden, maar dat duurt heel veel jaren want deze cactus groeit langzaam. Heeft ie in de lente wel eens gele bloemen gekregen? Dan is de plant zeker twintig jaar oud, want zo lang duurt het voordat bloei mogelijk is.
Amadea
3 jaar geleden
Rieneke1
3 jaar geleden
Groeit een schoonmoedersstoel niet in een afgeplatte bolvorm?
Amadea
3 jaar geleden
Bij goede verzorging vermoedelijk. Maar er zijn meer misvormde exemplaren te vinden, bijvoorbeeld https://img1.festima.ru/1/Yz6FO0Tp2iRDxGyG
Rieneke1
3 jaar geleden
Bedankt Amadea, klinkt logisch.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dat is hem inderdaad! Ontzettend bedankt!