Welk vergif wordt door de Reuzenberenklauw uitgescheiden?

De Berenklauw wordt in ons land steeds meer een plaag in de natuur. In contact komen met de Berenklauw kan erg pijnlijke en lelijke wonden opleveren. Steeds meer mensen kennen gelukkig de gevaren van deze plant, maar toch komen er nog veel problemen met de Berenklauw voor.
De (Reuzen)berenklauw rukt steeds meer op en komt algemeen voor in bermen langs wegen en (fiets)paden. Als je in aanraking komt met de bladeren ontstaan na een dag rode, jeukende vlekken, die enkele uren later overgaan in een scherp begrensde ontsteking van de huid met zwelling en soms grote blaarvorming. Deze letsels kunnen er uitzien (en voelen) als echte brandwonden en genezen pas na 1 à 2 weken. Wel gif zit er in het sap?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Flora
1.7K
Ritsuka
3 jaar geleden
Gaat het niet om de haren?
Erna55
3 jaar geleden
@Ritsuka: de berenklauw scheidt een sap af.

Antwoorden (1)

Het aanraken van deze plant en vervolgens blootstelling aan zonlicht kan fotodermatitis veroorzaken. Aanvankelijk verkleurt de huid rood en gaat jeuken, maar na verloop van tijd ontstaan blaren zoals bij een brandwond. Deze fototoxische reactie wordt veroorzaakt door de aanwezigheid van furocoumarinen in alle delen van de plant, die geactiveerd worden onder invloed van licht.
Amadea