maken bijen druiven oneetbaar?

ik heb een alleenstaande garage en rondom groeien er druiven, maar heb nu plots heel veel "last" van bijen... nu heb ik al in het nieuws gehoord dat er dit jaar meer bijen zijn dan gewoonlijk. Hopelijk is dat de reden en zit in niet met een bijennest. maar dat zie ik dan later wel...

Mijn druiven zijn nog net niet klaar om te gaan plukken, gaan die bijen ervoor zorgen dat ik geen druiven meer over zal hebben?

3 jaar geleden
in: Flora
2K
Rieneke1
3 jaar geleden
Nee, bijen hebben niets van doen met druiven. Waren er maar meer bijen dan gewoonlijk. Ben je niet in de war met wespen? Over een paar weken heb je daar geen last meer van.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@tailie, ik twijfel niet aan je beoordelingsvermogen, maar weet je zeker dat het bijen zijn.
Of er bijen op de druiven af komen is afhankelijk van het druivenras.
Als ik dagelijks de druivenranken schoon spuit vliegen er talrijke wespen weg, nooit bijen.
Die wespen zie ik dan de eerste uren niet terug.
De druivensuikers die in de druiven zitten, trekken wespen aan en die zijn niet zo kieskeurig over welk ras. Opvallend, dit jaar haast geen wespen.
Oh ik zie hieronder dat Rieneke ook vermoedt dat het om wespen gaat.
Heb je al eens fruithoezen geprobeerd (ik niet, ik spuit alleen met water)
https://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/product/2450/fruithoezen

Antwoorden (1)

Bijen komen alleen op beschadigde druiven af. Wespen kunnen de druiven wel oneetbaar maken.
Druivensoorten met een dunne huid zijn vaak vatbaar voor schade door wespen en horzels. Deze insecten kunnen gaten maken in de druif. Langsvliegende bijen worden vervolgens aangetrokken door de openliggende druiven.
SimonV