Is blueberry bosbessen of zijn het blauwe bessen?

Ik weet dat er verschil in zit tussen die 2 maar. Zijn blueberry nou bosbessen of blauwe bessen. Google translate zegt dat bosbes: blueberry is. En als ik dan blauwe bes intyp word het ook blauwe bes. Nou weet ik dat translate niet altijd klopt maar kan iemand dit mij uitleggen.

3 jaar geleden
in: Flora
5.2K
SentWierda
3 jaar geleden
Verwarring alom. Merkwaardig dat Google translate de bosbes een blueberry noemt. De bosbes is: bilberry. In de VS kan het een blueberry zijn. De bosbes wordt ook wel huckleberry of cowberry genoemd.
Andere, dunnere, woordenboeken spreken dit tegen.
Commercieel gezien wil elke kweker zijn product graag bosbes noemen terwijl het een blauwe bes is. (Een aantal jaren geleden verkocht Jumbo bosbessen terwijl het blauwe bessen waren. Nu heten ze blauwe bessen.)
In Nederland is het duidelijk: blauwe bes is de veel verkochte gecultiveerde soort. Bosbes is de zeldzame, kleinere en dus dure soort.
Ook in Duitsland is het duidelijk. Blauwe bes is Heidelbeere en bosbes is Waldbeere,
Mikaapje
3 jaar geleden
Dankjewel.
SentWierda
3 jaar geleden
Een opvallende vertaling staat op de website www.vertalen.nu:
- bosbes = blueberry
- blauwe bes = blue berry (met spatie).
Is dit realiteit of creativiteit?
LeonardN
3 jaar geleden
(Een aantal jaren geleden verkocht Jumbo bosbessen terwijl het blauwe bessen waren. Nu heten ze blauwe bessen.) Blauwe bessen zijn een subsoort van bosbessen, dus ik zie het probleem niet.
Heb je een bron hiervoor?
SentWierda
3 jaar geleden
@LeonardN. In het antwoord van SimonV staat de verklaring.
In de Nederlandse tuinbouw worden op grote schaal blauwe bessen geteeld: het gebied rond Horst aan de Maas. Alle supermarkten verkopen deze blauwe bessen.
Bosbessen groeien hier en daar in het wild.
LeonardN
3 jaar geleden
Het probleem is als volgt. Mensen noemen "blauwe bosbessen"(Vaccinium myrtillus) "onterecht" bosbessen. (niet echt onterecht, maar eerder onvolledig)
Bosbessen zijn namelijk geen uiteindelijke soort maar een overkoepelende term. Blauwe bessen(Vaccinium corymbosum) EN blauwe bosbessen(Vaccinium myrtillus) zijn beide bosbessen(Vaccinium). Het antwoord van SimonV of iig de bron gaat mee in die onvolledige-misnaming die zorgt voor de verwarring.
SentWierda
3 jaar geleden
@LeonardN. Het woord "bosbes" is commercieel interessant - want de bosbes is schaars en als je de bosbes verkoopt kun je er veel geld voor vragen.
De bosbes bestaat uit drie soorten:
1. rode bosbes of vossebes
2. gewone of blauwe bosbes
3. rijsbes (hoogveen, duinen).
De blauwe bes (of trosveenbes) brengt veel minder geld op, want wordt op grote schaal geteeld. Deze blauwe bes wordt in alle supermarkten en groentewinkels verkocht.
LeonardN
3 jaar geleden
Niet volgens deze link: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bosbes -Vaccinium corymbosum (trosbosbes, handelsnaam: blauwe bes)
-Vaccinium myrtillus (blauwe bosbes)
-Vaccinium uliginosum (rijsbes)
-Vaccinium vitis-idaea (rode bosbes)
-Naast allerlei andere varianten

Het beste antwoord

Geen van beide.

Ik zal de vraag verduidelijken door de term "bosbes"* niet te gebruiken:

"Is blueberry: "blauwe bosbes"(vaccinium myrtillus) of is het "blauwe bes"(vaccinium corymbosum)?"

Blueberries zijn "Vaccinium Sect. Cyanococcus"
Geen van beide is dus de correcte benaming, maar blauwe bes komt beter in de buurt.
Blueberries zijn namelijk geen uiteindelijke soort maar een groepsnaam. https://en.wikipedia.org/wiki/Blueberry

https://en.wikipedia.org/wiki/Vaccinium (deze geeft twee secties, met subsoorten)

-- "Vaccinium Sect. Cyanococcus" met als subsoort:--
https://nl.wikipedia.org/wiki/Blauwe_bes (northern highbush blueberry) OF https://en.wikipedia.org/wiki/Vaccinium_corymbosum

--"Vaccinium Sect. Myrtillus" met als subsoort:--
https://nl.wikipedia.org/wiki/Blauwe_bosbes (billberry, European blueberry) OF https://en.wikipedia.org/wiki/Vaccinium_myrtillus

===

*En hier wat de ultieme verwarring geeft:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bosbes met als subsoorten:
"Vaccinium corymbosum" blauwe bes
"Vaccinium myrtillus" blauwe bosbes (of in de volksmond bosbes)

Uiteindelijk zijn het dus allemaal subsoorten van de Vaccinium en gebruiken we in Nederland bosbes voor twee begrippen.
Vandaar dus dat er steeds verwarring is. Je kan namelijk zeggen dat blauwe bessen(vaccinium corymbosum) bosbessen(vaccinium) zijn.

Als men in Amerika over blueberry spreekt is dus de kans aanwezig dat men een blauwe bes bedoelt.
Maar een blauwe bes is dus eigenlijk een northern highbush blueberry.
Als men daar blauwe bosbessen wil benoemen spreekt men over billberries of European blueberries.
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Nog een stukje waaruit blijkt dat als men blueberry zegt men waarschijnlijk blauwe bes (V. corymbosum) bedoelt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Blueberry#:~:text=In%20North%20America%2C%20the%20most,collectively%20as%20southern%20highbush%20blueberries.
Maar dus ook een stukje dat aangeeft dat https://en.wikipedia.org/wiki/Vaccinium_darrowii ook bedoeld kan worden.
SentWierda
3 jaar geleden
Het zijn totaal verschillende bessen: bosbessen en blauwe bessen.
- Bosbessen; groeien individueel, zijn klein, met rood vruchtvlees. Komen sporadisch voor.
- Blauwe bessen: groeien in trossen, zijn groot, met kleurloos vruchtvlees. Worden massaal geteeld.
LeonardN
3 jaar geleden
Het is handiger als je de Latijnse naam gebruikt.
SentWierda
3 jaar geleden
Daar gaat-ie dan:
- bosbes = myrtilus (Nederlands: myrtille)
- blauwe bes = corymbosum (corymbosum bestaat uit tientallen rassen).
LeonardN
3 jaar geleden
Wat is je punt?
SentWierda
3 jaar geleden
Mijn punt is dat bosbessen en blauwe bessen geheel verschillende bessen zijn. In 1. groeivorm (bosbes individueel, blauwe bes in trosvom), 2. grootte 3. de kleur van het vruchtvlees.
LeonardN
3 jaar geleden
V.myrtillus en V.corymbosum zijn inderdaad twee verschillende (hoewel gerelateerde) planten/vruchten, dus daar ben ik het helemaal mee eens.