Kan ik de zaden van de kleine kalebassen volgend jaar gebruiken voor grotere fleskalebassen?

Dit jaar heb ik ze gekweekt in de kas maar zijn erg klein uitgevallen helaas. Volgend jaar wil ik ze dus toch maar buiten in de volle grond laten groeien tot (hopelijk) mooie grote fleskalebassen. Kan ik dan de zaden uit de kleine fleskalebassen gebruiken? Of worden die dan ook klein?

3 jaar geleden
in: Flora
1.2K

Het beste antwoord

Laat de zaden kienen in de kas in het vroege voorjaar in ruime potten (bovendiameter meer dan12 cm.). Je krijgt dan een grote kluit om over te planten. Als het beter weer wordt (april) zet je ze buiten in de volle grond, waarbij je in het plantgat heel veel goede compost hebt bijgemengd. Op een zonnige plaats en regelmatig goed vochtig houden. Als je twijfelt over een grote of kleine soort doe je hetzelfde met een nieuw zakje zaad van een "grote soort".
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
misslobe
3 jaar geleden
Dankje Elder, ook al vind ik beide antwoorden goed, die van jouw geeft iets meer t antwoord waar ik wat aan heb.

Andere antwoorden (1)

Je kunt het proberen. De grootte wordt zowel genetisch als door de omgeving bepaald. De kans bestaat dus dat ze in de volle grond groter worden.
SimonV
3 jaar geleden
misslobe
3 jaar geleden
Dankje Simon, dan ga ik toch maar liever voor safe en bestel nieuwe in de hoop dat ze inderdaad groter worden in de volle grond volgend jaar :-)! Zo duur zijn ze ook niet...