Zijn deze paddestoelen giftig?

Deze paddenstoel groeien al een paar jaar op dezelfde plek in onze tuin en ik vraag me af wat het soort is en of ze giftig zijn voor mens en dier?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Flora
3.7K

Antwoorden (1)

Deze paddenstoelen lijken op de Houtknotszwam (Xylaria polymorpha - Dead Man's Fingers). Die zijn inderdaad giftig.
De houtknotszwam, ook wel dodemanshand of dodemansvingers genoemd, is een schimmel uit de stam der zakjeszwammen.
Het rechtopstaande, knotsvormig vruchtlichaam heeft een lengte van drie tot acht centimeter en een doorsnede van een tot drie centimeter. Door de donkerbruin tot zwarte kleur en de wratachtige structuur aan de bovenzijde vertoont het uiterlijke overeenkomsten met verbrand hout. De schimmel heeft zijn soortnaam polymorpha ('vele vormen') te danken aan het feit dat er veel afwijkende vruchtlichamen voorkomen, vaak met meerdere vertakkingen. Meestal komen vruchtlichamen groepsgewijs voor, hieraan dankt de soort zijn naam dodemanshand of dodemansvingers.
De zwarte steel is ruw of heeft fijne plooien. Het witte vlees is een steriel, rafelig en taai weefsel en heeft zwarte puntjes aan de rand; de perithecia.
Toegevoegd op 02 augustus 2020 08:39: bron
Plaatje bij antwoord
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord,ik was er al bang voor dat ze giftig zijn en met kleine kinderen in de tuin is dat niet handig,dus zal ze maar verwijderd,wel raar is dat ze niet op oud hout groeien maar op een plaats waar onze poes vroeger vaak zijn behoefte deet
SimonV
3 jaar geleden
Rottend hout en kattenpoep zijn allebei organisch materiaal...
Hopelijk klopt mijn antwoord niet en zijn de paddenstoelen niet gevaarlijk.