Mag ik bloemen plukken in het bos?

Bloemen plukken die in het wild groeien in de berm of in het bos om een veldboeket te maken?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Flora
6.4K

Antwoorden (3)

Niet allemaal. Er groeien in Nederland in het wild soms zeldzame en/of beschermde planten, deze mogen dus niet geplukt worden. Je moet dus wel enige kennis van planten hebben om te weten welke wel, en welke niet geplukt mogen worden.
3 jaar geleden
Nee. De bloemen zijn immers niet jouw eigendom, maar die van de eigenaar van de grond. Je mag ook geen wild fruit plukken. Dit is juridisch een vorm van stroperij.

In de praktijk wordt kleinschalig plukken vaak gedoogd. Uit de bron:
“Zolang het voor eigen gebruik is en je niet meer meeneemt dan ongeveer een champignonbakje dan wordt het gedoogd. Maar je moet geen emmers meenemen of buiten de paden lopen op plekken waar dat niet mag.” Toch worden er jaarlijks tientallen bonnen uitgedeeld voor het plukken van het fruit.
3 jaar geleden
In de vrije natuur planten, bloemen en paddestoelen plukken valt onder wildplukken en is in Nederland officieel verboden.
Het korte antwoord is dus: Nee, dat mag niet. Je riskeert een boete voor stroperij. Deze kan oplopen tot zo’n € 4.100,- als je echt te bont hebt gemaakt. Als je bv planten en bloemen met wortel en al uit de grond hebt geplukt.
Als je je aan de regels houd wordt het meestal door de vingers gezien. Tref je een strenge handhaver (boswachter) die op zijn strepen staat dan kan een boete het gevolg zijn. De bloemen zijn namelijk niet van jou,
Er is een uitzondering: bloemen die in de berm staat mogen worden geplukt als de berm bij de openbare weg hoort. Is het een berm die door omwonende wordt bijgehouden dan mag het weer niet en ook niet als het bermen zijn waar men sowiesoniet mag lopen zoals langs de snelweg.
Let wel: de regels kunnen per gemeente verschillend zijn en zijn vastgelegd in de APV, de Algemene Plaatselijke Verordening.
Let dus goed op in welk gebied je wilt wildplukken.
Woon je in Vlaanderen dan geldt op grond van het Bosdecreet dat wildplukken in bossen is verboden, terwijl het in beperkte mate mag in openbare velden en onbeschermde natuurgebieden. Ook in Brussel is de wetgeving streng: onder meer in het Zoniënwoud mogen wildplukkers op een no-go rekenen. In Wallonië mogen wildplukkers een volledige emmer (tot 10 liter) vullen met planten, vruchten en paddenstoelen. Maar alleen voor persoonlijk gebruik.
Stel je dus goed op de hoogte van de plaatselijke regels.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Als je je aan de regels houdt
bloemen die in de berm staan.
Ik zie bij doorlezen enkele typefouten. Haastige spoed is zelden goed, blijkt maar weer.