Hoe lang kun je kalebaszaden bewaren?

Ik kweek dit jaar voor het eerst kalebassen en dat bevalt me erg goed. Ze doen het het beste in de kas.
Nu wil ik alvast zaden gaan bestellen (omdat je ze niet in de winkels kunt kopen) van meerdere soorten aparte fleskalebassen. Omdat je dan maximaal 8 a 10 zaden moet bestellen wil ik de helft volgend voorjaar laten kiemen en de rest het jaar erop. Nu is mijn vraag dus, kun je kalabaszaden voor meerdere jaren bewaren? Ik vind alleen antwoord op internet HOE je ze moet bewaren dus dat weet ik inmiddels maar heb geen duidelijk antwoord hoeveel jaar ik ze zou kunnen bewaren.
Wie weet dit en is er een site waarop ik dat wel kan vinden?

3 jaar geleden
in: Flora
1.4K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Je kunt ook een van je nieuwe kalebassen open snijden, de zaden eruit halen en drogen. Succes verzekerd.
misslobe
3 jaar geleden
Ja elder dat ga ik ook zeker doen in de hoop dat er ook daadwerkelijk zaden ontstaan. Ze zijn nl wat aan de kleine kant, de eigengekweekten, maar groeien hopelijk nog ff door... leuk om er zo mee te experimenteren!

Antwoorden (1)

Als je ze onder de juiste conditie bewaart: droog en bij lage vochtigheidsgraad (dus bijvoorbeeld niet in een vochtige kelder of klamme bijkeuken), dan blijven de zaden van kalebassen vier tot zes jaar goed.
Amadea
3 jaar geleden
misslobe
3 jaar geleden
O dat zou mooi zijn, dankjewel Amadea en voor de link! Ik zal t ff laten vertalen in Nederlands :-) en gaan lezen...