Wat is er met mijn pachira (plant) aan de hand?

Hij krijgt steeds meer vlekken. Hij staat direct naast het raam maar krijgt niet veel direct zonlicht door het afdak van het balkon. Ik geef hem eens in de twee weken water.

Picture for question
3 jaar geleden
in: Flora
4.7K
Rieneke1
3 jaar geleden
Wellicht knapt hij op van een portie verse aarde of voeding?

Antwoorden (1)

"Worden de bladeren geel? Dan krijgt de Geldboom te veel licht. Plaats in dit geval de plant 1 meter verder van het raam."
https://www.123planten.nl/verzorging/tips-pachira
Overige verzorgingstips:

- Deze plant heeft eens in de 3 weken een flinke scheut water nodig. Omdat de Pachira water opslaat in de stam moet de grond uitgedroogd zijn, voordat er opnieuw water wordt gegeven.

- De Pachira ontvangt graag veel licht, maar kan slecht tegen direct zonlicht. De beste plek voor de Watercacao is daarom ook voor een raam op het noorden, of 2/3 meter voor het raam op het westen/oosten. Deze afstanden komen overeen met 3 tot 5 uur zonlicht. Een raam op het zuiden is minder geschikt.

- Verpot jonge Pachira's het liefst elk jaar. Oudere exemplaren (vanaf 120cm) hebben voldoende aan een nieuwe toplaag met verse aarde elk jaar. Verwijder hierbij de bovenste paar centimeter aarde, en vul de plantenbak weer aan met nieuwe aarde. Bij de wat oudere planten kan je er ook voor kiezen om eens in de twee jaar de plant te verpotten.
Toegevoegd op 02 juli 2020 08:51: tekst