Kun je stuifmeel van een mannelijke kalebasbloem een tijdje bewaren en hoe?

Ik kweek kalebassen in de kas en dat gaat perfect. Ik bestuif ze dan ook zelf. Er kwamen elke keer vaak alleen mannelijke bloemen maar nu komen de vrouwelijke bloemen er ook aan. Heb al een paar prachtige beginnende kalebassen die groeien als kool!
Maar nu had ik vanavond van de Bianka fleskalebas alleen 2 vrouwelijke kalebas bloemen. Ik heb toen van de uitgebloeide mannelijke bloemen geprobeerd er nog wat stuifmeel uit te krijgen en in de vrouwelijke bloem voorzichtig geveegd.. Of de bloem nu bevrucht is weet ik niet...
Nu mijn vraag dus, kan ik van de verse mannelijke bloemen het stuifmeel bewaren voor als er weer vrouwelijke bloemen komen (en die komen er zeker, dat kan ik nu al zien..).Daar valt het ook makkelijker vanaf dan dat ze een dag oud zijn en alweer half verdord zijn.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Flora
3.2K

Antwoorden (1)

Onderstaande handleiding is bedoeld voor hosta's, maar kun je ook gebruiken voor kalebassen.

Markeer de containers met het nummer op je lijst dat overeenstemt met de plant waarvan je stuifmeel gaat oogsten en de oogstdatum.
Sluit de bloemstengels waarvan je pollen wil oogsten af met een stuk gaasdoek, zodat de bijen er niet bij kunnen.
Verzamel het stuifmeel 's morgens wanneer de bloemen zich volledig geopend hebben en het stuifmeel er droog en poederig uitziet.
Doe niet de volledige meeldraad in de container, omdat de helmdraden zouden kunnen rotten en alles onbruikbaar wordt. Verwijder de helmknop door met een pincet of je vingers langs de meeldraad naar boven te schuiven, en laat de helmknoppen op een stuk karton vallen dat je V-vormig vouwt.
Een ander mogelijkheid: verzamel het rijpe stuifmeel met een half wattenstaafje, en doe deze in de container.
Sluit de containers nog niet. Plaats ze binnen in droge, goed geventileerde kamer. Laat ze drogen gedurende 24 uur vooraleer je het deksel sluit.
Als je het stuifmeel wil bewaren voor onmiddellijk gebruik, dan kan je er van uitgaan dat het ongeveer een week levenskrachtig blijft. Bewaar in de koelkast.
Voor langdurig bewaren doe je een aantal containers samen in een hersluitbare, luchtdicht afgesloten plastic zak. Het geheel gaat de diepvriezer in. Het stuifmeel zou zo'n 9 jaar levensvatbaar moeten blijven.
Als je pollen aan een container wil toevoegen (nadat het gedroogd is uiteraard), of als je een gedeelte nodig hebt om kruisingen uit te voeren, laat dan het bevroren pollen niet ontdooien voor je het terug in de diepvries plaatst. Steek alles zo snel mogelijk terug.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Toch zou ik graag een antwoord willen dat specifiek over de kalebas/pompoen bloem gaat...