Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Dit bloemetje kan ik niet thuisbrengen. Wat is het?

Ik trof het in een moerasgebied nabij Sint-Oedenrode (NB). Het is daar een schrale natte zandgrond.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Flora
1.8K
anneliez
3 jaar geleden
Met de plantnet app, of soortgelijkends, kun je via de foto van de plant zoeken wat het zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Anneliez
Dat was de vraag niet.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Doet denken aan de Linnaea borealis.
Maar het is volgens mij de Melampyrum pratense.
De Hengel (Melampyrum pratense) is een plant uit de bremraapfamilie (Orobanchaceae). Tot 2001 werd de soort ingedeeld bij de helmkruidfamilie (Scrophulariaceae).
Het is een halfparasiet, hij heeft groene blaadjes voor fotosynthese, maar water met nutriënten wordt door de wortels afgetapt uit de wortels van andere planten. Met deze strategie kan hengel in een aantal weken volledig uitgroeien en ook in droge milieus voldoende water opnemen. Bekende gastplanten zijn eik, berk en bosbes.
De vierkantige stengels zijn voorzien van opstijgende zijtakken en een wat overhangende top. De bladeren zijn eirond tot langwerpig. Een trosvormige bloeiwijze is naar één zijde gericht. Ze draagt geelwitte bloemen die maximaal 2 cm groot zijn en bestaan uit een kroonbuis die veel langer is dan de kelktanden. De vrucht is een doosvrucht met zaden die korter leven dan een jaar en dus voor de winter kiemen. Hengel bloeit van mei tot september en sterft af aan het eind van de zomer. Vanaf juli vindt de verspreiding van het zaad plaats, waarschijnlijk met behulp van mieren. De plant komt voor in open bossen, bosranden, houtwallen en wegbermen met bomen. Hoewel hengel in Nederland sinds 1950 flink is achteruitgegaan, komt hij nog vrij algemeen voor in het oosten van het lands. In Vlaanderen is de soort vooral aanwezig in de Kempen, elders is hij zeldzaam.
(Lees meer...)
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@SimonV
Plus
Bedankt Simon. Het grappige is, dat de foto die jij plaatst in mijn ogen een soort macro-dubbelopname is door de wind. Ik had donderdag hetzelfde probleem. Op en neer wiebelend in de wind en dan net afdrukken als het EVEN stil is. Geduld hebben dus.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding