Mag je de uitgebloeide bloemen van pompoenen en kalebassen eraf knippen?

Ja ik vraag het hier maar ff want vind niet echt antwoord op internet...Misschien is het een domme vraag maar heb hem toch gesteld. Wat ik wel gelezen heb is dat er in het begin vooral veel mannelijke bloemen komen die ook weer snel verdorren. Kan het kwaad als ik deze afknip zodat de energie gaat naar de volgende (hopelijk ook vrouwelijke) bloemen?

3 jaar geleden
in: Flora
3.5K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Ik weet helaas het antwoord hier niet op, maar het is zeker geen domme vraag ! Goed dat je hem stelt.

Het beste antwoord

Ja, dat gaat heel goed. Het is zelfs zo, dat er inderdaad meer energie naar de nieuwe bloemen gaat. Houd wel genoeg bloemen over om de vruchten te kunnen laten groeien.
Aangezien de bloemen éénhuizig zijn tref je op iedere plant zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen aan. De mannelijke herken je aan hun 10 à 20 cm lange steel , de vrouwelijk aan een bolvormig vruchtbeginsel dat later een pompoen kan worden. De grote hompelvormige bloemen trekken stuifmeeloverdracht van de mannelijke bloemen naar de vrouwelijke en dat is noodzakelijk. Zorg er dus ook voor, dat je wat mannelijke bloemen houdt, want anders treedt geen bevruchting op. Eventueel bevrucht je ze zelf nog extra met een penseeltje vanaf het mannetje naar de stamper van het vrouwtje.
Ik laat zelf de planten altijd gewoon hun eigen gang gaan en dat levert altijd een leuke oogst. Het gaat immers niet om veel, maar vooral om het leuke van de eigen kweek.
Op de afbeelding de vrouwelijke bloem. De vruchtbeginsels liggen in een vrij grote kelk.
Voor dat je gaat knippen moet je wel heel goed opletten, dat je nit de vrouwelijke bloemn knipt, want dan ben j de vruchten kwijt. Je herkent ze makkelijk omdat ze bij het uitbloeien al snel een vruchtje laten zien.
Toegevoegd op 05 juni 2020 10:53: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
+ Geen domme vraag, geen dom antwoord.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Mooi en vast en zeker ook een correct antwoord ! (+)
Toch nog een vraagje... ik heb gegoogeld, maar kom er niet uit: wat is 'hompelvormig' ?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Ozewiezewozewie...
Heb antwoord aangepast met afbeelding. Hompelvorming slaat op de beetje vreemde vorm van de kelkbloem (Onderkant beetje bolvormig, bovenste helft een kelk).
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Ozewiezewozewie...
Ik denk, dat de hompel is afgeleid van het Duitse hampel, het een beetje klunzig en onhandig uitzien van van de bloem, die maar héél even mooi is en snel vervormt tot een slap en klunzig geheel.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Duidelijk :-)
misslobe
3 jaar geleden
Heel duidelijk antwoord Elder dankje!
Echter weet inmiddels al wel wat een mannelijke en vrouwelijke bloem is :-D.
Omdat ik ze in de kas heb staan bestuif ik dan ook zelf.
Heb een vrij grote kas (3 bij 3,5 m), met een raam die open gaat als t te warm wordt in de kas.
Heb lavendelplant in de kas staan om insekten te lokken voor de bestuiving maar die zie ik niet vaak....toch ontstaat er een pompoen die ik niet zelf bestoven heb, is mij een raadsel Haha,die natuur, zo mooi!
Zo zijn er al een meerdere sierpompoenen zich aan het vormen, geweldig !!
Maar het meest verheug ik me op de verschillende soorten dippers die groeien als kool langs een paar rozenbogen die ik aan elkaar heb gemaakt.