Zijn wilde blauwe bessen giftig?

In mijn tuin heb ik pas een blauwe bes geplant (gekocht in tuincentrum) en deze heeft kleine bladeren, zie foto. In een park zag ik een blauwe bes struik, ongeveer 2 m. hoog, maar daar zijn de bladeren groter en hebben een andere vorm, zie dezelfde foto. Mijn vraag is: Kan de blauwe bes struik in het park giftig zijn? Er hangen bij beiden nog geen echte besjes aan dus ik kan nog niet de kleur van het vruchtvlees zien.
De bovenste foto is de blauwe bes in mijn tuin en de onderste foto is in het park.

Picture for question
3 jaar geleden
in: Flora
11.2K
anneliez
3 jaar geleden
ik ga er van uit dat de bessen van de gemeente niet giftig zijn, die willen echt geen ellende van kinderen die die besjes opeten met alle gevolgen daarvan. Maar als je het zeker wil weten neem dan contact op met de groenvoorziening van de gemeente
tham
3 jaar geleden
Heel goed idee, dank je wel.Ga ik doen
tham
3 jaar geleden
Net de Gemeente gebeld en de groenvoorziening kwam meteen kijken. Het bleek een Meidoorn te zijn en volgens de medewerker zijn die besjes niet echt eetbaar.

Antwoorden (1)

Nee. Er zijn geen variëteiten van blauwe bessen (Vaccinium) die giftig zijn.
De blauwe bosbes (Vaccinium myrtillus) is een vaste plant uit de heidefamilie (Ericaceae).
Het is een struikje van 15-60 cm hoog (of zelfs iets meer). De plant houdt niet van kalkhoudende grond, maar van een vochtige, zure bodem. De plant groeit voornamelijk in open bossen (zowel in loofbossen als naaldbossen), op heide en veen in de gematigde en subarctische gebieden op het Noordelijke halfrond (Europa, Noord-Azië, Japan, Noord-Amerika en lokaal in Groenland). Deze plant is in Europa nauw verwant met de rode bosbes (Vaccinium vitis-idaea), waarmee hybriden gevormd kunnen worden en in Noord-Amerika met Vaccinium membranaceum en Vaccinium parviflorum.

De blauwe bes (Vaccinium corymbosum) wordt vaak foutief blauwe bosbes genoemd, en wordt in tegenstelling tot de blauwe bosbes op grote schaal commercieel geteeld. De blauwe bosbes wordt niet commercieel verbouwd, vanwege een moeilijke vermeerdering en een relatief lage opbrengst. Voor commerciële doeleinden wordt de soort nog in het wild verzameld.
__________

Uit je reactie blijkt dat je vraag bessen van de meidoorn betreft: deze zijn donkerrood en weinig giftig. Na de inname van minder dan 10 bessen door een kind volstaat het om het kind wat water te laten drinken.
SimonV