Schijfcactus gaat hangen, is deze nog te redden?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Flora
5K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Op de foto lijkt het alsof de cactus in een wel heel kleine pot staat. Hierdoor zou die een tekort aan voeding kunnen krijgen als je hem niet af en toe wat (cactus)voeding bijgeeft (let op: een cactus geef je al snel teveel). Of hij nog te redden is, kan ik zo niet zien en afleiden. Wat je zou kunnen proberen is de cactus voorzichtig met zand en al uit de pot te halen om te kijken wat de wortelontwikkeling is. Zie je heel veel wortels aan de buitenkant, dan zou je nog kunnen proberen je cactus te redden door hem over te potten (je kunt de kunststof 'binnenpotten' bij tuincentrum of bouwmarkt kopen) met nieuwe potgrond of speciale cactusgrond.

Antwoorden (2)

Op de foto is het hangen niet zo goed te zien. Er zijn 2 opties, als de cactus over het gehele oppervlak iets slapper is en daardoor een beetje gaat hangen (eigenlijk is dat meer scheefzakken) is het mogelijk door extreme droogte waardoor de druk in de cactus te laag is geworden om helemaal rechtop te blijven.

Helaas is het echter meestal optie 2. Dan gaat de cactus hangen omdat een deel van de cactus, vaak aan de onderkant, zacht lijkt te worden, als je er met je vinger op drukt lijkt het meer een te zachte aardbei dan een komkommer. Dat is foute boel en meestal einde verhaal, die "rotte" plek zal zich alleen maar uitbreiden. Gek genoeg komt dit soms van te veel water, maar ik heb het ook meegemaakt met cactussen die echt goed droog stonden. Je zou dan evt kunnen proberen de top eraf te snijden en deze te stekken, maar dat is wel "hogere cactus-kunde" en dus niet zo makkelijk te doen.

Zonde, het lijkt een mooi exemplaar, maar als het echt helemaal onderin zit en komt door een slap gedeelte zie ik het slecht eindigen.
3 jaar geleden
Op zich is het niet erg. Mijn cactus groeit al een aantal jaar bijna horizontaal, maar mankeert voor de rest niks. Wel zou ik hem inderdaad in een wat grotere pot zetten.