Wat te doen met uitgebloeide safraan crocussen?

De bloemen zijn uitgebloeid en nu beginnen de bladeren heel snel te groeien. Ik houd ze binnen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Flora
2.7K
Z512099
4 jaar geleden
Binnen krijgt het blad veel te weinig licht en is er wel afwatering?

Antwoorden (3)

Inderdaad, als de bloesems zijn uitgebloeid komen de bladeren die op gras lijken. Ze groeien in de winter en vroege lente en sterven dan af. Zodra de bladeren geel/bruin worden is het GFT-afval ermee aanvullen de beste keuze.

Alleen als je de bollen in de tuin had geplant was er kans geweest er langer profijt van te hebben. In de commerciële saffraanteelt gaat de Crocus sativus vijf jaar mee, maar dat is in landen met een warm klimaat.
Amadea
4 jaar geleden
Als krokussen zijn uitgebloeid gaat het blad hard groeien. Juist dat blad zorgt ervoor, dat de bolletjes weer reservevoedsel krijgen en groter worden. Als het blad afsterft kan je het afknippen en de bolletjes nieuwe potgrond geven. Zit ze nu twee maanden een beetje koel weg en dan weer in het najaar op hogere temperatuur in het licht. Succes is niet altijd verzekerd, maar de kans is heel groot, dat ze weer gaan bloeien.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor de hulp
Mocht je een tuin hebben dan kan je ze - MET blad - wat uit elkaar trekken en in de tuin zetten. De kans is toch wel heel groot dat ze het volgend jaar weer doen. Of je plant ze ergens onder een boom "in het wild" - guerilla gardening! - Binnenshuis de bollen overhouden is mij nog nooit gelukt.