Heeft een kerst ster zure turfgrond nodig om te overleven?

4 jaar geleden
in: Flora
1.6K
anneliez
4 jaar geleden
Kerststerren worden gekweekt om maar een paar weken mooi te zijn. Als ik me goed herinner krijgen ze hun rode bladeren door een tijd in het donker te staan. Soms heb je kerststerren die het wat langer uithouden, maar als je ze overhoudt krijg je waarschijnlijk nooit de rode bladeren terug

Antwoorden (1)

Nee. Het gaat vooral om temperatuur en hoeveelheid licht.

De kerstster, Euphorbia pulcherrima, behoort tot de wolfsmelkachtigen en is verre familie van de cactus. Hij is inheems in de vochtige bergstreken van Mexico en Midden-Amerika. In onze kille Hollandse winter is daarom speciale verzorging nodig.

De temperatuur moet minimaal 15 °C zijn. De kerstster houdt van een lichte standplaats, maar verdraagt tijdens de bloei geen direct zonlicht. Zorg voor voldoende vocht; de droge lucht van centrale verwarming is vaak de oorzaak van voortijdig bladverlies. Zet je kerstster 1x per week een minuut of tien met de voeten in een laagje lauw water en laat een deel van het water optrekken in de pot. Hierna goed laten uitlekken en dan terugzetten in de sierpot. (Let op géén natte voeten in de sierpot!). Af en toe de plant licht en heel fijn nevelen met een plantenspuit kan bladval voorkómen doordat de luchtvochtigheid dan toeneemt.

Het is een zogenoemde korte dag plant. Hij krijgt méér gekleurde bladeren en bloemknopjes naarmate de dagen korter worden.

Uiteindelijk zullen de schutbladeren groen kleuren of afvallen. Nadat dit gebeurd is kun je de scheuten tot de helft terugsnoeien en de plant iets koeler zetten (12 – 15 °C). In de zomer kan hij naar buiten, maar je haalt 'm half september weer binnen. Om de kerstster weer in bloei te krijgen mag die nu twee maanden lang per dag maar 10 uur licht hebben. De overige 14 uur moet de plant volkomen in het donker staan.
Amadea