Wie weet de naam van deze struik?

In de herfst bloemetjes met paarse balletjes
Bladverliezende struik in de winter

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Flora
2.2K

Antwoorden (1)

De Clerodendrum trichotomum
Van nature meerstammige struik die soms als boom wordt opgekweekt.
Wordt ook wel pindakaasstruik of kransenboom genoemd.
.
De bladeren laten bij stevig wrijven de geur van pindakaas achter op de vingers.
De struik groeit in het wild in China en Japan. De stengels zijn winterhard tot ongeveer minus 8 graden Celsius. Onder die temperatuur sterft de plant af. De wortelstok is echter winterhard tot ongeveer minus 12 graden Celsius.

Met dank aan Amadea en Antoni:
In 20% van de gevallen wordt de struik op internet kransenboom genoemd. Het moet echter kansenboom zijn.
De geslachtsnaam Clerodendrum is een samentrekking van het Griekse kleros (kans, lot) en dendron (boom).
SimonV
4 jaar geleden
Antoni
4 jaar geleden
De Nederlandse naam daarvoor is de kansenboom of de pindakaasboom.
SimonV
4 jaar geleden
Had ik al toegevoegd. KRansenboom overigens.
Antoni
4 jaar geleden
Op internet vind ik zowel 'kansenboom' als 'kransenboom'. Wat de correcte naam is, daar kom ik niet achter.
Amadea
4 jaar geleden
Kansenboom is de correcte benaming. Ik zie nergens op officiële botanische site die r ertussen staan!
SimonV
4 jaar geleden
@Antoni: sorry voor mijn onterechte correctie!
Informatie is toegevoegd.