ik heb ineens een dikke laag slib in mijn vijver hoe kan dat?

mijn tuinvijver is ineens bedekt met een dikke laag blubber terwijl dat in de afgelopen 15 jaren niet eerder is gebeurd , er zwemmen geen vissen maar alleen Salemanders

Picture for question
4 jaar geleden
in: Flora
2.1K
crispy
4 jaar geleden
Bedoel je op de bodem? want op de foto zie ik niets boven drijven.
Het kunnen gewoon bladeren zijn die zijn verteerd.
keesollie14
4 jaar geleden
nee dat is het niet dat heb ik steeds bijgehouden maar ik had ook veel last van algen die ik ook steeds moest verwijderen anders was de vijver dichtgegroeid , die algen waren steeds in beweging ook zo raar mijn zuirstofplanten kregen geen enkele kans om te groeien.
Bedankt voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedenk wel, dat jouw salamanders het heerlijk vinden als er blubber in je vijver zit.

Het beste antwoord

Blubber op de bodem van een vijver ontstaat niet van het ene moment op het andere, maar het groeit gestaag (soms wat sneller, soms wat langzamer). Dat begint in het voorjaar al met stuifmeel van diverse planten. In een droog jaar zoals afgelopen twee jaren dwarrelt er stof op als je over het droge zand loopt. Bovendien heb je nog af en toe Sahara-zand wat hier omlaag komt. Dus kortom, er zijn verschillende bronnen die blubber in de vijver kunnen veroorzaken.
4 jaar geleden
keesollie14
4 jaar geleden
jc54 bedankt voor je antwoord dit lijkt mij zeer aannemelijk .
Elder 161 de salamanders voelen zich zeker lekker in de blubber dus ik laat na de schoonmaak een fijn laagje liggen.