Hoe kan ik zorgen dat de Kogeldistel op vaas uitgebloeid raakt tot pluisbol?

Ik heb vanmiddag van mijn zwager een paar kogeldistelstengels met bloem geplukt. Ik wil ze graag uit laten bloeien tot pluizenbollen waar weer zaadjes inzitten om te zaaien.
Hoe kan ik dat het beste doen, in vaas met water of laten drogen zonder water?

Picture for question
4 jaar geleden
in: Flora
3.7K

Het beste antwoord

Als je ze gaat drogen, stopt het bloeiproces en krijg je zeker geen zaadjes.
Dus de grootste kans heb je door ze in het water te laten zitten.
Waarschijnlijk zijn de bloemen bevrucht omdat ze zichzelf ook kunnen bevruchten. Dus dat hoeft geen probleem te zijn.
Gelukkig doen de bloemen het heel lang goed in het water. Vervang het (lauwe) water elke drie dagen.
Qua temperatuur is het niet verstandig de bloemen te dicht in de buurt van een brandende verwarming of open haard te zetten. Ook in de zon, op de tocht of dichtbij fruit is geen goede plaats.
Als ik de verhalen op internet mag geloven, is de kans op zaadontwikkeling echter helaas niet zo groot.
Na de bloei worden de bloemen bruin en drogen deze op. Dan vormen zich de zaden. Het makkelijkst is om de uitgebloeide bloem met pluis en al droog en donker te bewaren. Voor het zaaien kunnen de pluisjes blijven zitten. Eventueel kan het pluis ook verwijderd worden om het zaaien te vergemakkelijken.
Mocht het niet lukken: voor € 2,- koop je al een zakje zaadjes.
SimonV
4 jaar geleden
Z512099
4 jaar geleden
+ denk ook dat het niet zal lukken, aan de plant wel, maar het zal niet gaan enkel op water of droog.
misslobe
4 jaar geleden
Super bedankt voor je uitgebreide en duidelijke antwoord. Ik zet ze gewoon in water. Mijn zwager woont niet bij maar in oktober gaan we er weer heen en dan zullen er vast wel pluizenbollen zijn ontstaan die ik alsnog te zijnerzijds kan zaaien