kan je fruit pitten kweken?

Ik experimenteer met fruit pitten zoals kersen pitten. Ik heb kersen pitten van harde kern verwijderd in water 1 nacht nu gewikkeld in papieren zakdoek gezien op YouTube is dat goed kan je fruiten pitten kweken?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Flora
2.2K

Antwoorden (1)

Zoals ik je vraag begrijp heb je de harde buitenkant van de pit verwijderd en wil je die nog zaaien. Misschien kun je laten kiemen in een potje met (deksel met gaatjes erin). Onder in het potje doe je dan vloeipapier of tissue, dat je vochtig houdt. Op de vensterbank gezet kan dan een kiem ontstaan, zoals je dat wel bij taugé ziet.

Toch is deze methode vreemd en een beetje tegennatuurlijk. De harde schil van pitten beschermt de vruchtbare kiem-inhoud. Het is dus eigenlijk normaal om de pitten gewoon in de grond te stoppen. Je kunt dat met alle soorten pitten doen (Eikels, perziken, avocado's, kersen enz.)
Om kersenzaden te planten plant je in de vroege herfst de gedroogde kersenpit buiten in goed drainerende neutrale grond op een plek met ruim voldoende zon, en druk je de pit 2,5 cm diep de grond in. Je kunt er ook voor kiezen om de kersenpit binnen te laten ontkiemen (in een potje met potgrond) en hem in de lente buiten te planten.