Kan deze Sansevieria trifasciata nog herstellen?

Ongeveer twee weken geleden heb ik een Sansevieria trifasciata plant in stukken geknipt en in een glas water gezet (na het kijken van een tutorial op youtube) die zoals ik had begrepen weer zou gaan groeien. Na twee weken begint de onderkant echter bruingeel te worden zoals in de bijgevoegde foto te zien is. Moet ik ze in een pot zetten, in het water houden of kan ik ze beter weggooien?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Flora
1.8K

Antwoorden (1)

Het is niet de snelste methode, maar het moet wel kunnen. Snijd eventueel nog een keer het bruine stuk eraf en zet hem opnieuw in het water. Hierna staat het voor én tegen van een bladstek en vermeerderen door scheuren.
De Sansevieria kun je met een bladstek of door middel van scheuren vermeerderen. Via bladstek duurt het heel lang voordat je een nieuwe plant hebt, en dan weet je nog niet zeker of die er hetzelfde gaat uitzien. De typische gele streep langs de rand zal bijvoorbeeld verdwijnen. Dat gebeurt niet als je de plant scheurt.
Voor bladstek snij je een blad van je plant, dat je vervolgens in meerdere stukken van tien centimeter snijdt. Let er wel op wat de boven- en de onderkant is. Zet je je stek verkeerd om, dan zal er helaas niets gebeuren. Bladstek kun je het beste in water laten wortelen; dit geeft een hogere kans op succes dan in de grond. Het duurt een paar weken tot maanden voordat de wortels lang genoeg zijn om de grond in te gaan. En dan duurt het weer een paar maanden voor je een nieuw plantje omhoog ziet komen. Dit is dus zeker lang wachten.
De snellere manier om je plant te vermeerderen is via scheuren. Aan de plant groeien nieuwe stengels via stevige wortelstokken, die makkelijk in stukken kunnen worden verdeeld.
Let op, dat het stekwater niet te troebel wordt; dat zou eventuele rot in de hand kunnen werken. Er is niets op tegen om het water met regelmaat te verversen.
Toegevoegd op 03 augustus 2019 18:29: tekst