Kan deze cactus nog gered worden?

Ik kom terug van vakantie, mijn cactus krijgt bijna geen water en nu lijkt ie te rotten.. iemand tips? (Het witte wat je bij de foto ziet zit aan alle kanten en vele male erger)

Het was een mooie groene, taxas cactus. Zo een van het wilde westen maar dan klein. En nu is het een vieze wat stinkende instabiele frommel..

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Flora
7.1K

Antwoorden (2)

Begin ermee, om je cactus wat te laten opdrogen. De kans om hem te laten overleven is het beste om te stekken.
Aan de zijkant van cactussen groeien kleine bolletjes of zijschuiten. Stoot je de plant aan, dan vallen ze er soms al van af. Anders kun je ze voorzichtig lostrekken of lossnijden van de plant. Deze bolletjes kun je op de grond leggen, met het aanhechtingspunt naar beneden; ze wortelen en groeien daar verder. Geef ze geen water zolang ze nog niet geworteld zijn. Eventueel kun je het aanhechtingspunt wat stippen met entstof.
Stekken door kopstekken
Kopstekken werkt door het nemen van een stek van een moederplant. Wanneer het stekje afkomstig is van een plant die lastig wortels aanmaakt is het verstandig om het onderste deel van de stek licht te verwonden door met een mes diverse kleine sneetjes in maken. Doordat de plant verwond is wordt hij getriggerd om zich te ontwikkelen en zal hij zodoende sneller een wortelgestel aanmaken, overdrijf dit echter niet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De plant staat in een dichte .pot , als je nu water geeft, dan zakt het water tot onder in de pot en kan je niet zien hoe nat het is. het water kan daar niet weg, de grond blijft nat en de wortels gaan rotten, hierna gaat de plant dood. Dus altijd planten in een binnenpot zetten en die weer in de buitenpot Verder heb je te veel water gegeven