Het lijkt het meest op de Scabiosa, ook wel duifkruid genoemd in de volksmond.
Ze zijn er in meerdere soorten en kleuren waaronder ook dieppaars tot vrijwel zwart.
Ik kan helaas op de foto van jouw niet goed zien of er 'witte puntjes' in zitten... dit geeft hem ook weleens de naam 'speldenkussen'.

https://www.deplantengids.nl/

Op deze site kan je zelfs middels determinatie ook uitzoeken welke plant het anders zou kunnen zijn.
4 jaar geleden
zondag
4 jaar geleden
Beste AMC bedankt voor je antwoord en die link. Ik heb die plant echter niet kunnen vinden. Hij is inmiddels dood gegaan. Je zag al aan de witte puntjes dat dat zou gaan gebeuren.
amc
4 jaar geleden
zondag@; is hij werkelijk dood of alleen uitgebloeid? Hij had dus wel witte puntjes? Dat zou toch duiden op de scabiosa (duifkruid) als de puntjes net als een speldenkussen in het midden zitten. De Scabiosa is een vaste plant in de meeste gevallen en bloeit normaliter wel tot september. Als je de uitgebloeide bloemen tot net boven een blad afknipt, komen er al snel nieuwe knoppen en pas in het najaar zal je hem helemaal terug kunnen snoeien tot een handbreedte boven de grond... hij is winterhard en zelfs groenblijvend. Hij heeft echter een heken aan natte grond en als de wortels eenmaal gaan rotten is er niet veel te redden aan. Kijk hier eens om er meer over te weten te
komen en of hij op de afbeelding lijkt.
http://klus-info.nl/tuinieren/bloemen-en-planten/perk-borderplanten/duifkruid