Waarom gaat mijn hedera helix (binnen) steeds dood?

Hallo iedereen,

ik heb dringend hulp nodig met mijn hedera helix (binnenplant in pot), dit is al de 3e die ik heb. Eerste twee zijn helaas al gesneuveld.
Ik heb zelf redelijk groene vingers, alle andere binnenplanten doen het goed en ook moestuin heb ik al 3 jaar zonder problemen.
De hedera helix kan ik echter maar niet in leven houden, ik heb alles al geprobeerd (nieuwe standplaatsen, veel/weinig water), maar niks lijkt te werken. Ook al zou het een 'relatief' makkelijke plant moeten zijn..
Iedere keer als ik een nieuwe hedera heb, worden de bladeren binnen aan paar weken droog.. En zijn dan ook niet meer goed te krijgen. Aan een water tekort ligt het niet, want de potgrond houd ik steeds vochtig, de plant heeft ook goede afwatering dus ik denk niet dat het aan overbewatering ligt.

Kan iemand mij alsjeblieft vertellen wat ik fout doe en waarom de bladeren van mijn hedera helix steeds dor worden?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Flora
45.1K

Antwoorden (1)

Steeds vochtige potgrond is niet goed. Giet spaarzaam in de winter. Belangrijk is dat de potkluit niet helemaal uitdroogt.
Hedera in de pot op een erg warme plek (> 28 gr.C) krijgt het moeilijk tijdens zulke hete tijden als van de zomer, wanneer binnen de temperatuur nog oploopt.

Water: beste manier is de *opzuigmethode: zet plant in pot 1 x per week , vaste dag is handig , op een schotel of in een pan met water. Laat water opzuigen en gooi na ca. een half uur het overtollige water weg. Alternatief is de *dompelmethode: houdt potkluit een minuut onder water, hierna ook uitlekken.
Om de dag kan ook, maar dan geef je makkelijker te veel.

---
N.B. Vergeten water te geven? Dat is geen ramp, de Hedera bezwijkt vaker van teveel dan van te weinig water!
---

Elke 4-6 weken bemesten (zie bron)
Geef de hedera klimop in de winter een lichte standplaats daarentegen in de zomer mag de plant niet in de volle zon staan. voorkeur is halfzonnig.
Om het jaar verpotten (januari tot maart) in een iets grotere maat pot dan de vorige.
Stekken: knip een stukje af met blad, dan wortelen in een glas met water en daarna potten.

#Als een Hedera met name in warme perioden teveel water krijgt (dus volledig doorweekte potkluit) is er kans op aantasting door Phytium en Phytopthora bodem- en wortelschimmels. Dit is vaak te herkennen als een of meer ranken slap gaan hangen zonder dat de plant droog is. Dit probleem kan achteraf bijna niet meer gecorrigeerd worden, dode of afstervende ranken bovengronds afknippen (niet uit pot trekken !!!) en plant aan de droge kant houden. De kans is aanwezig dat de overgebleven ranken zich naderhand weer gaan vertakken en de plant weer uit kan groeien.#