Hoe kan het dat mijn onkruid omhoog schiet?

De afgelopen twee weken (dus voor de massale regenval op 9 augustus) is ineens het onkruid een meter omhoog geschoten. Hoe kan dat? De afgelopen weken is hooguit een paar millimeter regen gevallen.
Het gaat om een terrein van 20 bij 20 meter; een grasveld dat een jaar geleden is bedekt met aarde en steengruis om een tijdelijk parkeerterrein te worden. Enkele maanden geleden is gepoogd de situatie in de oude staat te herstellen. Welk onkruid is in staat met zo weinig middelen zoveel te bereiken?

5 jaar geleden
in: Flora
1.5K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
In mijn tuin zijn 2 soorten onkruid altijd zeer actief, eentje die zich slingert om bv de rozen en zelf witte bloemen produceert. Onder de grond zit een wortel-netwerk dat niet uit te roeien is. De andere is te vergelijken met mini kerstboompjes, maar wordt ook wel zeegras(?) genoemd. \
Hoe ziet het er uit? foto? link?
Rieneke1
5 jaar geleden
Ellendebloeiers vormen snel zaad als de omstandigheden zo slecht zijn dat ze dood dreigen te gaan.
Erna55
5 jaar geleden
In een reactie zeg je : ---De plant kan ik omschrijven als: een stevige stengel, lange spits toelopende blaadjes, om de vier centimeter een zijtak en aan elke zijtak zo'n vijftig kleine bolletjes. Hoogte ongeveer een meter. ----
Mogelijk is het Canadees Fijnstraal.
https://drugsinfoteam.nl/drugsinfo/xtc/xtc-risico/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik had hetzelfde! Vorig jaar voor het eerst onkruid uit de tuin gehaald en sindsdien groeit het als...naja onkruid! Ik gebruik de hogedrukreiniger (135 bar) om dit moeiteloos weer weg te spuiten. Je kan eventueel zout opgelost in water gebruiken zodat het een aantal jaar wegblijft, is trouwens wel illegaal.

Het beste antwoord

Dat is omdat nog heel veel planten een wortelstelsel hebben dat toch nog water kan bereiken.
In he bruine gras zie ik heel veel duizendblad. Verder canadese fijnstraal, moerasbasterdwederik, wolfstand, distel, en nog veel meer.
Als het heel snel is gegroeid kan het zijn dat het wortelstelsel langzaam naar beneden gegroeid is, totdat het ineens water vond. Vanaf dat moment schiet het omhoog.
5 jaar geleden
SentWierda
5 jaar geleden
Lijkt me een aannemelijke verklaring. Ook al omdat duizenden jaren geleden op deze plaats moerasbos was en in de nabijheid (tot vijf kilometer afstand) drie grote rivieren zijn.
De plant kan ik omschrijven als: een stevige stengel, lange spits toelopende blaadjes, om de vier centimeter een zijtak en aan elke zijtak zo'n vijftig kleine bolletjes. Hoogte ongeveer een meter.