Is dit een mannelijke of vrouwelijke meloenbloem?

Weet iemand of dit een mannelijke of vrouwelijke bloem is?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Flora
1.7K

Antwoorden (2)

Als ik het goed zie heeft deze bloem meeldraden, en is het dus een mannelijke bloem.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor je snel antwoord!
Een mannelijke bloem vind je in de bladoksels op de hoofdstengel. Er zitten er meestal verschillende in één bladoksel. Neem voor het bestuiven het exemplaar met frisse, gele kroonblaadjes. Oudere exemplaren zien er minder fris uit.

De vrouwelijke bloemen bevinden zich op de zijscheuten. Die zijn heel eenvoudig te herkennen doordat er al een klein meloentje (het vruchtbeginsel) onder zit. Zie bijvoorbeeld https://www.mooiemoestuin.nl/wp-content/uploads/Meloen-vrouwelijke-bloem.jpg

Mijn conclusie is dat de bloem op jouw foto vrouwelijk is.
Amadea